Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn in de Tweede Fase

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
c.boymans
Patroklos

BerichtGeplaatst: Za Mrt 15, 2008 8:30 pm    Onderwerp: Latijn in de Tweede Fase Reageer met quote

Hoi allemaal,

Ik zit op 3 gymnasium te College Rolduc en ik heb afgelopen week mijn profielkeuze moeten inleveren (hectische tijd!). Ik moest een aantal keuzes maken zoals wiskunde A/B/C/D, latijn/grieks, vrije deel-vakken en natuurlijk mijn profiel. Nu is dat NG geworden met Latijn. Ik zou eens graag willen weten hoe Latijn nu eigenlijk in de Tweede Fase is en hoe dat gaat met SE's op 4, 5 en 6 gymnasium. Ik vind het vak best leuk maar ik weet niet precies wat er gaat komen in de volgende jaren.
Ik doe examen in 2011 met als dichters Plinius en Martialis. Die zouden nogal moeilijk zijn vanwege de onbeheerste grammatica die deze twee hadden. Ik weet het ook niet...dus als iemand mij eens antwoord zou kunnen geven zou ik dat fijn vinden.

Hoie,
Clint
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
kissjuh
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 5:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik zit ook in de 3e en heb juist NT met Grieks gekozen (ivm slechte grammaticale beheersing van Latijn). Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe andere mensen dat beleven.
Groetjes Kirsten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Andromeda
Optimaat

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 7:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik vooral heb ervaren in de bovenbouw, is dat de lessen meer op de teksten en de interpretatie daarvan gericht zijn, dan op het leren van de grammatica. Natuurlijk moet je nog steeds grammatica kennen en toepassen, maar bij mij kwam er niet zo heel veel meer bij. Overigens vond ik zowel Plinius (schitterende beschrijving van de uitbarsting van de Vesuvius!) als Martialis (banale en soms ontzettend grappige spotgedichtjes) hele leuke schrijvers (gelezen in de vierde klas) Vrolijk

Allebei veel plezier de komende jaren met zowel Grieks als Latijn. Het leuke van de bovenbouw vond ik zelf dat we echt originele teksten gingen lezen (met veel commentaren en aantekeningen erbij natuurlijk), in plaats van gefabriceerde simpele stukjes, maar ik weet uiteraard niet hoe jullie programma eruit zal zien Knipoog, niet serieus
Benedictus17
Plebeër

BerichtGeplaatst: Do Mei 22, 2008 8:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

In de bovenbouw maakten wij eerst bij zowel grieks en latijn het oude boek uit. (Waar je ook nog een klein beetje grammatica in krijgt.) En dan gaat het echte werk beginnen: het vertalen van onbewerkte teksten. Het is even wennen, maar je moet er gewoon even in komen.

~*~Diviana~*~
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: