Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Onderwijssysteem

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lente
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2008 6:31 pm    Onderwerp: Onderwijssysteem Reageer met quote

Wat ik mij nu al heel lang afvraag: hoe zit het Nederlandse onderwijssysteem in elkaar? (ik ben gewoon hopeloos als Belgische?)
Want ik snap volgens mij maar de helft. Iets van VWO en gymnasium, maar wat is het verschil enz.?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
*ikke*
Plebeër

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2008 7:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haha. Je bent niet de enige Erg vrolijk, lachend . Als iemand hier bezig is over VWO vraag ik me ook telkens af : "Wat betekent dat allemaal ?"

Volgens mij is gymnasium Latijn. En VWO iets anders.. Vragend, in de war Waarschijnlijk is dit helemaal verkeerd, maar ik kon toch maar een gokje wagen he Pestend
Naar boven
luus91
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2008 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gymansium is de hoogste middelbare schoolopleiding die er is in Nederland. Als je gymansium doet dan heb je in de 1e klas alleen nog latijn en in de 2e klas krijg je er dan ook nog grieks bij.
VWO is bijna hetzelfde als gymansium. Bij een normaal VWO heb je geen latijn en grieks maar verder zijn alle vakken gelijk aan het gymansium. Je hebt dan ook nog VWO+ dat is dan VWO met latijn. Hier heb je dus wel latijn maar geen grieks.

Volgens klopt het zo wel ongeveer en anders hoor ik het wel.
Naar boven
Hakan_G
Optimaat

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2008 7:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We hebben drie niveau's. Het VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs; 4 jaar), het HAVO (Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs; 5 jaar) en het VWO (Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs; 6 jaar). Het VMBO is het laagste niveau (je hebt ook nog de theoretische leerweg, dat is de hoogste, en daarmee kun je doorstromen naar de vierde klas van het HAVO), daarna komt het HAVO en het VWO is dus het hoogste niveau. Het VWO kun je onderverdelen in twee "leerwegen":

- Het atheneum (zonder klassieke talen en KCV);
- Het gymnasium (mét klassieke talen en KCV).

Met je VMBO-diploma kun je naar het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) om daar een beroepsopleiding te volgen. Je kunt met je VMBO-diploma óók naar het HAVO (vierde klas) doorstromen (mits je wiskunde en een tweede moderne vreemde taal in je pakket hebt).

Met je MBO-diploma kun je naar het HBO (Hoger Beroeps Onderwijs) en daarna naar de universiteit.

Met je HAVO-diploma kun je naar het HBO óf naar het VWO (vijfde klas).

Met je VWO-diploma kun je naar het HBO of naar de universiteit.

Knowledge isn't just a thought, but also an experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Lente
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2008 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ah ok nu snap ik het ongeveer.
Hebben jullie in Nederland ook richtingen? Want dat vind ik soms wel een nadeel aan het Belgische systeem: je kiest echt voor een blok (Latijn-Wiskunde, Grieks-Latijn, Grieks-Wiskunde, Latijn-Wetenschappen, Latijn-Moderne talen)
Hakan_G
Optimaat

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2008 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lente schreef:
Ah ok nu snap ik het ongeveer.
Hebben jullie in Nederland ook richtingen? Want dat vind ik soms wel een nadeel aan het Belgische systeem: je kiest echt voor een blok (Latijn-Wiskunde, Grieks-Latijn, Grieks-Wiskunde, Latijn-Wetenschappen, Latijn-Moderne talen)

Ja, soort van. Op het HAVO kies je in de derde klas een "profiel". Je hebt er vier:

- Cultuur & Maatschappij;
- Economie & Maatschappij;
- Natuur & Gezondheid;
- Natuur & Techniek.

Op het VWO is het een beetje anders geregeld... Je kiest in de derde klas een stroom; de maatschappij-stroom of de natuur-stroom. Medio vierde klas kies je een profiel (zie HAVO). Je hebt altijd de gemeenschappelijke vakken (Nederlands, Engels etc.), vakken van je profieldeel (bij een N-profiel heb je dus standaard scheikunde enz.) en een vrije deel (je kiest dan de vakken die je leuk vindt).

Knowledge isn't just a thought, but also an experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Kim1994
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 5:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

*ikke* schreef:
Haha. Je bent niet de enige Erg vrolijk, lachend . Als iemand hier bezig is over VWO vraag ik me ook telkens af : "Wat betekent dat allemaal ?"

Volgens mij is gymnasium Latijn. En VWO iets anders.. Vragend, in de war Waarschijnlijk is dit helemaal verkeerd, maar ik kon toch maar een gokje wagen he Pestend

VWO is gymnasium en atheneum (net zoiets als VMBO ook vier niveau's heeft zeg maar)
gymnasium is atheneum met latijn en/of grieks erbij

VWO is trouwens inmiddels hetzelfde als havo met rpofielen
Aster
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 9:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En nu met de nieuwe tweede fase is het allemaal weer een beetje anders, geloof ik. Maar ik ben nog van de oude tweede fase, dus ik weet het niet precies.

Overigens krijg je in Nederland ook al een gymnasium diploma met alleen KCV en één klassieke taal. (Ik heb alleen Latijn, maar krijg toch een gymnasium diploma).
En je studielast is hoger dan die van een atheneum-leerling (4920 of 4960 uur, dat weet ik even niet meer, in plaats van 4800 uur). Tenminste, op mijn school.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: