Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
[NE] Debat Rookverbod

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige vakken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
De pianoman
Plebeër

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 12:51 pm    Onderwerp: [NE] Debat Rookverbod Reageer met quote

Hey,

Ik heb volgende week een tentamen van Nederlands, waarbij ik moet debatteren.
Bij gebrek aan argumenten kom ik dan hier maar weer eens langs voor verse ideeën Pestend. Normaal vind ik het niet moeilijk om argumenten te verzinnen, maar in dit geval moet ik denken vanuit een totaal ander perspectief.
De stelling is namelijk 'Het rookverbod moet worden opgeheven.', en ik ben voor, VOOR ja.. Boos
Nu ben ik wezen brainstormen, maar ik kwam niet verder dan de omzetdaling van diverse kleine cafés. Dit argument werd daarna zelf deels weer onderuitgehaald door het volgende artikel:
http://www.goedzo.com/index.php/2005/06/08/omzet_in_horeca_daalt_niet_door_rookverb

In dit artikel komt namelijk naar voren dat het rookverbod soms helemaal niet leidt tot een omzetdaling of banenverlies. In Ierland is dan wel een daling van de omzet, maar in New York is de omzet zelfs met 8,7% gestegen, en het aantal banen met 10.600 toegenomen.

Dus....het idee lijkt me duidelijk. Iemand suggesties? Alle ideeën zijn welkom! Vrolijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 2:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk, de omzet daalt niet. Maar op welke schaal? (Kijk ook even goed: het artikel komt uit 2005 en toen hadden we hier het rookverbod nog niet.)
Ik denk dat in grote discotheken het allemaal niet zo veel uitmaakt, maar kleine plaatselijke kroegen, waar alle stamgasten zich een ongeluk roken, zullen nu moeten nadenken hoe ze hun rokers als klant kunnen houden c.q. nieuw publiek kunnen aantrekken.

Goed, we gaan argumenten bedenken:
- Een hele hoop rokers vertikken het om te stoppen. Nu met de winter voor de deur en iedereen die verplicht buiten moet staan, kunnen we een flink aantal mensen met longontstekingen verwachten?
- Met name bij besloten feesten heel erg vervelend als de helft van het gezelschap constant buiten moet staan (zelfs als niemand problemen heeft met rokers binnen!) Dan nog niet eens gesproken over bandjes/DJ's die het erg hinderlijk vinden voor hun zelfvertrouwen. (Sta je ineens voor een halve zaal te spelen!?)
- En als er dan ook nog een kleine marge is voor de geluidsoverlast, zul je de buurt zeker horen klagen, omdat iedereen de deuren open laat staan. (Of de eigenaar die zelfs speakers plaatst buiten!)
- Sommige mensen zijn zo triest dat ze zich nu op de wc's opsluiten om te paffen. Kun je nagaan wat voor stank dat met zich meebrengt...
- Nu de stank van de rook weg is, overheerst de stank van zweet en alcohol ineens.
- Zie het als een vrijheidsberoving.
- Nu moet de rookmachine in de discotheek extra hard werken.
- "Geen bank die mij een rookvrije kroeg/disco wil financieren!" (starters)
- Roken is niet het enige dat schadelijk is. Koffiedamp (o.a. C14), fijnstofuitstoot van dieselmotoren (zeer giftig!), de hypotheekcrisis (aantal zelfmoorden in de VS blijft oplopen) en uiteraard het n**ken (met al die SOA's tegenwoordig)... Zullen we dat ook allemaal verbieden? Gelijke monniken, gelijke kappen!

Nja, als iemand die eigenlijk wel voor het verbod is, is het voor mij makkelijker om juist argumenten voor de andere kant te noemen. Dit zijn vooral argumenten van rokers, maar je ziet zelf ook wel dat ze aan alle kanten rammelen. Ik heb zelfs nog een verwijt naar de regering gehoord, maar als je goed terugrekent zul je zien dat de eerste plannen al een paar kabinetsperiodes geleden zijn opgezet.

Succes met de rokers verdedigen, maar ik vrees toch dat je aan je debatteertechniek moet werken, want die argumenten worden een drama! Pestend
(Zoals Harrie Jekkers al eens zei: "Rokers worden een bedreigde diersoort. Daar gaat een hek omheen en dan gaan de niet-rokers vrolijk op zondagmiddag rokertjeskijken op de Veluwe." [Uit: De Lachende Piccolo.])
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 3:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zeker voor het rookverbod, en snap de argumenten van JB wel, maar ook ik vind het onzinargumenten Pestend.

Succes!
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 5:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, je zou kunnen stellen dat bijvoorbeeld roken tegenover alcohol drinken als veel schadelijker wordt ervaren, terwijl je in feite met roken het meest nog je eigen lichaam kapotmaakt. Alcohol is bovendien veel schadelijker voor je lichaam. Rokers worden gezien als slechter (waarschijnlijk vanwege de omgevingsfactoren), al jaren achtervolgd door tegenstanders, terwijl alcohol nauwelijks als probleem wordt ervaren.

Het gaat in tegen de vrijheid die mensen hebben om zelf ervoor te kiezen of ze willen roken of niet.

En die omzetdaling, daarover is laatst nog veel in het nieuws geweest dus daar moet je echt meer over kunnen vinden! Zou ik het ook erg op spelen, als ik jou was... Die bron van je lijkt me ook niet heel erg betrouwbaar ofzo.

En: als het personeel zelf rookt, waarom zouden zij dan niet blootgesteld mogen worden aan rook van anderen?

En heb je laatst ook gehoord over het voorstel van de CU om roken in de auto te gaan verbieden als er kinderen bij zijn? Dat is natuurlijk onzin, want 1. hoe ga je dat controleren, 2. je kunt roken in de auto niet helemaal verbieden, want dat gaat in tegen de vrijheidsregels 3. kinderen die rokende ouders hebben, zullen daar niet alleen in de auto aan blootgesteld worden, maar ook thuis, dus het proberen te beperken van de schade bij hen zal niet zo veel uithalen. Het gaat van kwaad tot erger! Straks mag er niemand meer roken.

Probeer, als je geen duidelijke argumenten weet, je vooral te concentreren op het 'dan in ieder geval uitzonderen van' bijvoorbeeld de kleine café's. Daar kun je ook al veel mee winnen...

En misschien nog wel het belangrijkste argument: er wordt vanalles verzonnen om toch te mogen blijven roken onder het genot van een drankje in een café. Dat duidt wel aan dat de behoefte aan roken groot is, en de regels dus moeilijk gehandhaafd kunnen worden. En wat heb je aan regels zonder handhaving?

ps.: praat eens met een roker of met een uitbater van een café: die kunnen je misschien nog wat argumenten aan de hand doen.

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Melanthe schreef:
En: als het personeel zelf rookt, waarom zouden zij dan niet blootgesteld mogen worden aan rook van anderen?
In de wet staat nu ook dat als je 100% zeker bent dat niemand schade kan ondervinden (lees: rook kan inademen) wanneer jij rookt, mag je vrolijk binnen in een publieke ruimte roken.

Inpandige rookruimten mogen dus ook alleen maar als er een rokend personeelslid is die de peukenbakken komt legen. Zegt
De pianoman
Plebeër

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 6:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ten eerste, bedankt voor de snelle (en uitgebreide! Vrolijk ) reacties!

Ten tweede, excuses voor mijn verslapte aandacht voor het zeer verouderde artikel Pestend, ik had het niet opgemerkt. Toch heb ik vanmiddag nog even verder gezocht en vond ik artikels van november 2008 waarin de omzetdaling door het rookverbod ontkend wordt. Feit is, dat ik nu niet weet wat de waarheid is. Als je bij Google zoekt naar 'omzetdaling rookverbod' krijg je artikels waarin staat dat het juist door het rookverbod komt en artikels waarin staat dat het rookverbod niet de grootste oorzaak is.

DJ JB schreef:
Nja, als iemand die eigenlijk wel voor het verbod is, is het voor mij makkelijker om juist argumenten voor de andere kant te noemen.

Dat hoor ik van iedereen en ik er zelf ook zo over Knipoog, niet serieus

DJ JB schreef:
- Zie het als een vrijheidsberoving.

Dat is nog wel een sterke, daar had mijn leraar het ook over Vrolijk Ook kan ik denk ik wel iets met het startersargument Knipoog, niet serieus

Melanthe schreef:
En misschien nog wel het belangrijkste argument: er wordt vanalles verzonnen om toch te mogen blijven roken onder het genot van een drankje in een café. Dat duidt wel aan dat de behoefte aan roken groot is, en de regels dus moeilijk gehandhaafd kunnen worden. En wat heb je aan regels zonder handhaving?

Daar kan ik ook wel iets mee Knipoog, niet serieus

Zelf dacht ik er nog aan dat één van de doelstellingen van het rookverbod is dat mensen minder gaan roken, maar dit helemaal niet het geval is.
Misschien levert de overlast van jongeren nog iets op? Veel jongeren roken -> rookverbod -> ze mogen bij het uitgaan in geen enkel café/discotheek/kroeg meer roken -> om toch te kunnen roken gaan ze de straat op -> dit zorgt voor overlast (jongeren zijn nu eenmaal lastig Pestend)

Verder nog bedankt voor jullie reacties! Ik ga er eens goed over nadenken Erg vrolijk, lachend

ps.:
DJ JB schreef:
Zoals Harrie Jekkers al eens zei: "Rokers worden een bedreigde diersoort. Daar gaat een hek omheen en dan gaan de niet-rokers vrolijk op zondagmiddag rokertjeskijken op de Veluwe."

Haha, daar moest ik wel om lachen Pestend
Naar boven
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Wo Nov 12, 2008 12:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Van de straatjongeren zal zeker kloppen, maar geen idee op welke schaal. Ik denk dat het principe van de "indrinkschuren" nu veel populairder gaat worden onder jongeren en zich gaat manifesteren als "doordrinkschuren". Het zijn namelijk vooral vriendenclubjes die dat doen, dus geen officiele 'organisatie' / bedrijf (en 'thuis' mag je roken totdat je scheel ziet). Of: je gaat gewoon lekker illegaal op straat zuipen. En daar is al helemaal geen controle op hoeveel er wordt gedronken, laat staan dat er beter wordt ingegrepen als er iemand onwel wordt. Dit gaat grote problemen met zich meebrengen. Nogmaals: geen idee op welke schaal dit zal gebeuren. In mijn omgeving bestaan die schuren sowieso al niet. (Gelukkig...)

Het principe is dat er jaren geleden al is gevraagd om een oplossing om overlast van rokers tegen te gaan. Toen zeiden de rokers: "We komen er samen wel uit." Vervolgens paften ze gewoon lekker door, zonder iets te veranderen. Regering: "Kom op, jullie hadden het beloofd! Nu echt wat doen." Rokers: "Ja ja, komt goed."
En van uitstel komt afstel, dus nam het kabinet het heft in eigen handen en ging zelf maar drastische regels bedenken. Helaas zijn caféhouders die wèl maatregelen hebben getroffen hier de dupe van, want die zijn nu niet meer voldoende.

De op de één of andere manier zijn de rokers die ik ken er alleen maar meer gaan zuigen op de pretfopspeen, dus als er een gezondheidsfactor van de rokers was ingecalculeerd: overheidsfalen. Zegt
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 11:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zoek in plaats van op google eens gewoon in kranten(archieven, evt. op internet)... kan al veel schelen m.b.t. je bronnen en de betrouwbaarheid...

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De pianoman
Plebeër

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 12:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja klopt, maar als je bij google zoekt naar bijvoorbeeld 'rookverbod' krijg je sowieso veel hits van het Algemeen Dagblad en Rtl4 Nieuws enzo Vrolijk, de rest filterde ik er gewoon uit
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige vakken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: