Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Hulp gevraagd [Componisten informatie] PO 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mysticaldragon
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Feb 12, 2009 11:10 am    Onderwerp: Hulp gevraagd [Componisten informatie] PO 2 Reageer met quote

Ik heb een PO over Orpheus, daarvoor moet ik een lijst van componisten me thun composities waarin Orpheus speelt maken.

Hierbij moet ik letten op :

- Muziekgenre
-Land van herkomst
-Periode van componeren
-Verband tussen 't lied en Orpheus uitleggen

Ik heb de componist "Reinhard Mey" voorgeschoteld gekregen, maar ik kan niets over het verband tussen zijn lied "Ich wollte wie Orpheus singen" en Orpheus vinden..
Saskiaatje
Odysseus

BerichtGeplaatst: Do Feb 12, 2009 12:48 pm    Onderwerp: Re: Hulp gevraagd [Componisten informatie] PO 2 Reageer met quote

Ik heb de liedtekst even bekeken en volgens mij gaat het gewoon over het goddelijke gezang van Orpheus. Die kon namelijk heel goed zingen en dat wil de ik-persoon in dit liedje ook kunnen.
Denk ik hoor...
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Feb 12, 2009 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Orpheus zou inderdaad de hele natuur stil krijgen. Lees bijvoorbeeld Orpheus in Ovidius' Metamorphosen.

Ik geef je even de passages, je kunt zelf makkelijk een vertaling uit de bibliotheek halen.

Boek 10 verhaalt over het verhaal van Orpheus en Euridice. Dat ken je vast wel. Maar na dit verhaal vertelt Ovidius ook nog hoe Orpheus treurt en alle bomen en dieren naar zich toe lokt.
In boek 11 staat hoe bacchanten hem verscheuren.

In de Georgica van Vergilius staat dit verhaal ook in iets kortere versie: boek 4 r. 453 t/m 527.

Verder kan ik je nog melden dat de ikpersoon uit het gedicht volgens zichzelf alleen maar dronkenmansmuziek maakt: Hij is zelfs zo dronken dat hij zijn lier moet verpanden om geld te krijgen.
Let er vooral op dat hij in de laatste regels aanhaalt dat hij wél een vrouw (dat nemen we dan maar even aan) gevonden heeft. Dit is natuurlijk in contrast met het verhaal van Orpheus.

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: