Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Overstap van Athenuem --> Gymnasium

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PWNERNL
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2009 7:39 pm    Onderwerp: Overstap van Athenuem --> Gymnasium Reageer met quote

Ik lees toch al een tijdje dit forum, maar na te aarzelen heb ik mij toch geregistreerd.
Ik zal de situatie (beknopt) uitleggen:

Vorig jaar ben ik naar het gymnasium gegaan, maar ik ben blijven zitten (problematisch jaar)
Dan maar de overstap naar atheneum gemaakt toch enerzijds moeilijk, omdat mijn school vooral een gymnasium school is, er is maar een klasje voor de atheneumisten.
Ik ben toch ingaan zien dat ik Latijn mis en eigenlijk het Grieks ook.
Doordat ik ouder ben geworden, (Almost 15) ben ik toch van mening dat ik het mis, ik mis het gewoon.

Mijn vraag is dan, of de overstap nog zo kort voor het einde van het jaar te realiseren is.
Dat zal dan wel van de school verschillen, maar ik vind het toch zwaar meewegen dat ik vorig jaar latijn heb gehad en ik het echt wil.
Ik heb het nog niet kenbaar gemaakt.
Het enige nadeel dat ik tegen ben gekomen is dat ik van klas moet veranderen...

Ik vraag dus aan een van jullie of jullie enige ervaringen hebben met dit soort situaties (over stap van atheneum naar het gymnasium) en mij eventueel hier mee kunnen helpen.

(Ik weet niet helemaal of dit het juiste sub forum hiervoor was, maar ik vond geen geschikte plaats)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hakan_G
Optimaat

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2009 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nja, ik denk dat het opzich wel kan. In welke klas zit je trouwens? Als je in de derde zit, zou het geen probleem moeten zijn... Je moet ook rekening houden met het feit dat je misschien een hoop vergeten bent.

Vorig jaar ging ik zelf van 3 havo naar 4 gymnasium en gelukkig red ik het makkelijk bij Latijn en Grieks. Dus het kan wel, maar je moet er wel wat voor doen. Vrolijk

Knowledge isn't just a thought, but also an experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2009 10:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Praten helpt. Met je mentor en de studiecoördinator/decaan etcetera. Leg uit dat je het vorig jaar hebt móeten laten vallen, maar dat je het bij nader inzien toch niet wil. Praat ook met de Latijn leraar om te kijken of hij je bij kan scholen.

Bij ons is een jongen ook in de 3e klas afgehaakt en in de 4e er weer bij gekomen. Hij heeft wel eerst een half jaar nog bij de derde klas gezeten omdat hij niet alles meer wist, maar is met veel zelfstudie toch weer bij ons in de klas gekomen. Hij had alleen Latijn. In principe moet het dus wel kunnen...

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
PWNERNL
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2009 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit nu in de 2e klas, ik zie zelf dat ik het wat onduidelijk heb geschreven.

1e klas Gymnasium (06-07) --> 2e klas Gymnasium (07-08 ) --> 2e klas Atheneum (08-09) --> 3e klas Gymnasium (09-10)?

Het 1e jaar heb ik net gehaald en het scheelde niet veel.
In de tweede ben ik ook 'zwaar' blijven zitten en het leek hun toch beter dat ik naar Atheneum zou gaan, leek mij ook veel leuker, zonder Latijn en Grieks.
Ik ben van gedachte veranderd. De cultuur, de taal, lijkt mij nu toch wel veel beter aangezien dat erg helpt met Spaans en Frans en het is gewoon boeiend.
Ik zal het morgen nog met mijn mentor over hebben en het beste van hopen.
Het enige probleem is mijn leerjaarcoördinator, waar ik niet echt het beste beentje voor heb en toch heel veel beslist.
Ik dacht dat dit al een hele moeilijke situatie was, maar het valt best mee. Vrolijk
Naar boven
PWNERNL
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nu is er toch weer iets, ik heb het met veel mensen er over gehad en ook met mijn mentor.
Niet heel uitgebreid, maar toch wat veel praten, wou hij wel wat regelen.
Maar nu kom ik erachter, dat hij helemaal niets heeft doorgegeven op de vergadering, (of iets dergelijks). Ik heb het ook vooral met 'andere mensen van school over deze kwestie gehad'
Ik ga gewoon over, naar 3 atheneum, maar ik heb dus niks gehoord over gymnasium, dat was toen mijn mentor mij belde.

Ik zie mijn mentor straks nog, dus ik kan het daar nog even over hebben.
Maar is het dan toch nu echt onmogelijk te worden om nog van klas te veranderen en dus naar gymnasium te gaan, met nog maar 1 week te gaan, terwijl de vergadering al geweest is?

Anders moet ik volgend jaar nog heel veel doen en dan moet ik ook nog veel te laat boeken bestellen, dat gaat dan niet goed...
Naar boven
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 3:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wie bedoel je met andere mensen van school? Klasgenoten? Pestend En hoe weet je dat het niet besproken is in de vergadering? Misschien is het wel besproken maar afgewezen en moet je daarom naar 3 atheneum...
PWNERNL
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 3:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nieni schreef:
Wie bedoel je met andere mensen van school? Klasgenoten? Pestend En hoe weet je dat het niet besproken is in de vergadering? Misschien is het wel besproken maar afgewezen en moet je daarom naar 3 atheneum...

Nou, vertrouwenspersonen vooral, dat bedoel ik daarmee Pestend

Nouja, ik heb daar niet echt iets over gehoord, dan moeten ze mij daar over nog over inlichten, maar is het dan mogelijk om van klas te veranderen, in de laatste week, om dat kenbaar te maken?
Natuurlijk kan dat altijd om hele dringende reden, maar het zou toch erg jammer zijn, anders dan vergooi ik deze kans!
Naar boven
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfs in de eerste weken van het jaar kun je nog switchen. Vraag ernaar...dat kunnen wij niet voor je doen... (ze zullen wel aanvullende eisen stellen...inhalen Grieks/Latijn enzo...vermoed ik...)
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 5:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ga op je strepen staan. Wees duidelijk. Zo te zien ben je dat niet genoeg geweest...

Naar boven
PWNERNL
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Okt 11, 2009 8:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Na een aantal moeizame gesprekken, is het mij niet gelukt om dat te realiseren. Vooral mede door mijn leerjaarcoördinator, wat ik hem dat zeer kwalijk neem.
Ik weet gewoon niet wat ik nu moet doen, er zijn nu al 5/6 weken school voorbij en nog steeds niets bereikt.

Ik denk dat ik het gewoon moet loslaten, het voelt igg niet goed, want zo bouw ik gewoon een enorme achterstand op.

Ik ben radeloos, moet ik het er echt bij neerleggen, of ?
Naar boven
Latinitas
Centurion

BerichtGeplaatst: Zo Okt 11, 2009 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat we niet veel voor je kunnen doen. Als het echt niet lukt om naar het gymnasium te gaan, kun je natuurlijk altijd nog de talen naast school leren als je echt wilt.

Faber argenti aerariusque
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Okt 12, 2009 9:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik zou aanraden is, als je het echt wilt, contact te leggen met een van de Grieks/Latijn-leraren, situatie uitleggen en vragen of hij/zij je wil helpen met het op peil houden van je Latijn. Leg uit dat je graag de overstap wil maken maar dat de schoolleiding niet meewerkt, en dat je besloten hebt om zo veel mogelijk op eigen houtje te gaan doen.

Als je kunt laten zien dat je gemotiveerd bent doordat je er buiten/naast school nog heel veel uren in steekt omdat je het zo interessant vindt, krijg je misschien wat meer mensen achter je.

Maar je moet het echt zelf willen. Daar kan ik je niet mee helpen.

Naar boven
Hagios Nikolaos
Optimaat

BerichtGeplaatst: Di Okt 13, 2009 5:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

PWNERNL schreef:
Na een aantal moeizame gesprekken, is het mij niet gelukt om dat te realiseren. Vooral mede door mijn leerjaarcoördinator, wat ik hem dat zeer kwalijk neem.
Ik weet gewoon niet wat ik nu moet doen, er zijn nu al 5/6 weken school voorbij en nog steeds niets bereikt.

Ik denk dat ik het gewoon moet loslaten, het voelt igg niet goed, want zo bouw ik gewoon een enorme achterstand op.

Ik ben radeloos, moet ik het er echt bij neerleggen, of ?

Ik vind het een gemiste kans van je mentor/coördinator.

Je bent laat met het regelen van zaken, want je had er voor de vakantie echt werk van kunnen maken en dan een zelfwerkpakket mee naar huis kunnen krijgen en dat evt. als taak door leraren Latijn/Grieks kunnen laten toetsen, waarna toelating in Gym3 (bij succesvolle afronding natuurlijk) geen bezwaar zou moeten zijn geweest.
Je begeleider is in gebreke gebleven en dat mag je hem/haar verwijten.

Als je echt iets heel graag wilt, moeten zaken te regelen zijn.
Zelf heb ik de overstap van HAVO naar Gym gemaakt, maar moest daarvoor wel een jaar overdoen: in jouw geval werkt dat niet, omdát je al een jaar gedoubleerd hebt.
Zie je kans om voor de "gewone" vakken overtuigend te scoren en dan b.v. in de herfstvakantie La/Gr bij te werken?
Of zie je kans dat in de periode tot aan de kerst te doen en dan op proef vanaf januari in Gym3 plaats te nemen?

Leraren La/Gr zijn vaa wel blij met echt gemotiveerde leerlingen dus ik zou het erop wagen.

Mocht dat alles niet te regelen zijn, dan zit er helaas niet veel anders op, dan de vakken zelfstandig als hobby bij te werken.

Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen toe!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: