Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Over het Romeinse leger.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Latinitas
Centurion

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 6:44 pm    Onderwerp: Over het Romeinse leger. Reageer met quote

Hoi,

Ik vraag me af of iemand weet waar ik literatuur kan vinden over het Romeinse leger. Ik weet dat vegetius er over geschreven heeft, maar zou ook graag een boek over dit onderwerp lezen. Vooral informatie over de strijd technieken en wapens zoek ik. Op het internet is veel te weinig goede informatie te vinden.

Wel is het belangrijk dat het in het Nederlands geschreven is, omdat mijn Engels onder niveau is Gaapt ...

Ik hoop dat ik iets van jullie zal horen...

Latinitas

Ik hoop dat hij op de juiste plaats staat.

Faber argenti aerariusque
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 7:43 pm    Onderwerp: Re: Over het Romeinse leger. Reageer met quote

Latinitas schreef:
Hoi,

Ik vraag me af of iemand weet waar ik literatuur kan vinden over het Romeinse leger. Ik weet dat vegetius er over geschreven heeft, maar zou ook graag een boek over dit onderwerp lezen. Vooral informatie over de strijd technieken en wapens zoek ik. Op het internet is veel te weinig goede informatie te vinden.

Wel is het belangrijk dat het in het Nederlands geschreven is, omdat mijn Engels onder niveau is Gaapt ...

Ik hoop dat ik iets van jullie zal horen...

Latinitas

Ik hoop dat hij op de juiste plaats staat.

Ik ken geen boeken over het Romeinse leger anders de kcv gedeelten in Via Nova die ik behandeld heb in de tweede, derde en begin vierde klas.

Ik heb wel enkele Nederlandse sites gevonden met enige informatie.

http://library.thinkquest.org/22866/Dutch/Leger.html
http://users.pandora.be/phoenica/het_romeinse_leger.htm

Babet zei:
"Bjorn is zo cool, dat als hij een kamer binnen loopt, de entropie configuratie gelijk wordt aan 0." Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Latinitas
Centurion

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Gigano. Overigens heb ik deze ook al op internet gevonden, maar zoek juist nog meer informatie. Vandaar dat ik het woord: boek noemde.

Ik heb volgens mijn schatting 99% van de geschikte literatuur (in de vorm van sites) gevonden, maar zou toch meer willen lezen over dit onderwerp.

Ik ben ook op de hoogte van: de kunst van het oorlog voeren, maar dat gaat niet over de romeinen...

Waar kan ik overigens die teksten van Via Nova vinden...

Naar boven
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 8:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer het eens in een universiteitsbibliotheek. Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke boeken er zijn, maar ik durf wel te garanderen dat er iets tussen zal zitten! (Er zijn speciale zoeksystemen om de boeken te vinden op de universiteit, als je iets niet snapt kun je het gewoon aan n bibliothecaris vragen, want die weten alles. Ik vrees alleen dat je het boek niet kunt lenen. Maar dan heb je iig titels die je verder zouden kunnen helpen.

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Latinitas
Centurion

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 9:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Melanthe Aanbidt , dat zal ik zeker gaan proberen.

Naar boven
Latinitas
Centurion

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2007 9:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand ook toevallig een goede site over de romeinse zwaarden. Ik wil graag weten welke soorten er zijn inclusief de kenmerken (lengte gewicht) Bovendien zoek ik ook informatie over de smeed technieken aangaande het maken van het zwaard. Ik ben benieuwd en alvast bedankt...

Naar boven
Bonenboer (fabian)
Plebeër

BerichtGeplaatst: Zo Feb 03, 2008 6:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Wereld der Romeinen / Charles Freeman in dit boek staat er een stuk over het leger. Wel handig
Naar boven
Dahante
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2009 11:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vegetius is niet echt een goede bron, omdat hij voor het grootste gedeelte niet wist waarover hij schreef. Hij heeft zelf namelijk geen militaire ervaring gehad. Hij schreef ook over oorlogsvoering van eeuwen voor zijn tijd waarin hij aspecten stopte van oorlogsvoering van zijn eigen tijd. Over het algemeen legde hij wel goed uit hoe bepaalde constructies in elkaar zaten (zoals een stormram).

Als je echt wat wilt weten over het Romeinse leger, dan zou je Commentarii de bello Gallico moeten lezen of Polybius e.d. Zij vertellen over hun eigen tijd en gebeurtenissen en zijn betrouwbaar. Caesar verteltde niet precies hoe hij een oorlog vocht, maar hij vertelde wel hoe hij deze oorlog vocht. Je kunt er bijv. in lezen hoe werpsperen gebruikt worden, dat de schilden in leren zakken zaten, hoe een belegering wordt opgeworpen, ... Het is sprokkelen van infomatie.

Een modern werk zou kunnen zijn: Bernard Van Daele, Het Romeinse leger. Daarin gebruikt hij ook wat citaten.
Naar boven
Latinitas
Centurion

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2009 9:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek van Bernard van Daele heb ik; het geeft goede informatie. Eigenlijk zoek ik nog wel een vertaling van Vegetius, ik weet dat Fik Meijer het vertaald heeft, maar tot nu toe lijkt het alsof dat boek totaal is uitverkocht. Die status heeft hij tenminste bij elke webwinkel die ik heb gevonden... Op dat na zit ik nu best goed in m`n informatie.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: