Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Enorme Achterstand Grieks

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Algemeen Klassieke Talen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Matiasve
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 7:21 pm    Onderwerp: Enorme Achterstand Grieks Reageer met quote

Ik heb een enorme achterstand in Grieks.

We zijn ermee begonnen in het 2de jaar en ik zit nu in het 4de.

Van de 1054 woordjes ken ik ongeveer de helft.
Van de vormen van de basisparadigma (luein en einai) ken ik nog een ruim kwartje.
De rest ken ik half half.

Mijn punten zijn echter altijd stabiel gebleven ( een ruime 65% wat niet goed is) tot dit examen ( en ik weet dat het niet eenmalig zal blijven).

In mijn school kan men enkel Latijn of Grieks volgen ( te combineren met wiskunde etc natuurlijk) , Latijn is geen optie meer.

Het eerste antwoordt zal natuurlijk zijn :,, Studeren!!!!''

Maar ik weet niet waar te beginnen. Het derde trimester is erg kort dit jaar en als ik het niet haal ben ik radeloos ( school met enkel Latijn en Grieks = redelijk bekakt *niets Persoonlijks* dus jaar overdoen zou ik niet overleven. Bovendien zijn alle andere vakken wel goed dus opnieuw voor 1 vak lijkt me waanzin.

Dus wat is het belangrijkste ( we hebben geen vormleer meer dus er wordt niets nieuw meer gezien) , wat moet ik eerst studeren?!

Alvast bedankt,

De radeloosheid zelf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mariken
Optimaat

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 7:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waar gaat je eerstvolgende toets over?
Wat voor tekst? Wat voor soort vragen? Alleen vooraf bestudeerde tekst of ook een ongeziene tekst vertalen?.Mag je een woordenboek gebruiken? Mag je een grammaticakatern gebruiken?

Ik denk dat je jezelf het meest helpt als je eerst doet wat voor die toets nodig is. De rest zou je dan eigenlijk in de zomervakantie bij moeten spijkeren. Daarvoor is natuurlijk wel motivatie nodig.
Naar boven
Matiasve
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 8:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toets = het examen

1 Ongeziene tekst (waarschijnlijk van herodotus) van een 10-15 regels

Grammatica vragen

Een paar geziene teksten die we moeten kunnen vertalen en vragen over meoten kunnen beantwoorden.
Naar boven
Mariken
Optimaat

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 9:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mag je een woordenboek en grammaticakatern gebruiken?
Naar boven
Matiasve
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 11:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

je mag een woordenboek gebruiken tijdens de 2 uur ongziene tekst ,
maar in die tekst zitten al een heleboel woorden die je niet kan kennen (nieuwe) en dus opgezocht moeten worden. Alles opzoeken is onmogelijk want je hebt gewoon te weinig tijd.
Naar boven
Mariken
Optimaat

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 11:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn advies is dan om
1) de teksten die in de lessen behandeld worden heel grondig te maken (dus echt ervoor zorgen dat je van elk woord weet wat voor vorm het is en waarom die vorm er staat). En dit ook echt te leren. Daarmee vang je twee vliegen in een klap: je wordt weer (meer) vertrouwd met vormen en betekenissen én het gedeelte van de toets dat over gelezen teksten gaat moet dan goed kunnen gaan
2) bereid voor de vertaling vooral grammatica voor. Als je van een woord niet weet wat het betekent maar wel weet dat het een werkwoord is en welke persoon en tijd, kan je altijd een werkwoord verzinnen en dat dan wel op de juiste manier vervoegen. Dan gaan er maar weinig punten af en heb je de structuur van de zin (meeste punten waard!) wel goed. Je kan altijd een deel van de woorden opzoeken. Als je de structuur wel ziet (omdat je de vormen herkent), heb je zelfs meestal behoorlijk veel tijd over om woorden op te zoeken.

Veel succes!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Algemeen Klassieke Talen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: