Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Geneeskunde of GLTC?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Algemeen Klassieke Talen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Valerie
Patroklos

BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2011 11:09 pm    Onderwerp: Geneeskunde of GLTC? Reageer met quote

Hallo,
Volgend schooljaar is mijn eerste studiejaar en ik heb me al voor geneeskunde in Utrecht ingeschreven, omdat ik al vanaf mijn 8e gynaecoloog wil worden. Sinds vorig jaar lijken de klassieke talen mij echter ook heel leuk, alleen is het beroepenassortiment een stuk kleiner dan als je geneeskunde gaat doen. Bovendien ben ik meer een beta-iemand, en weet ik niet of ik de hoeveelheid achtergronden die je ook bij Latijn en Grieks krijgt, uitermate interessant ga vinden, maar wel ben ik echt helemaal verliefd op de schoonheid van beide talen zelf. Als ik uitgeloot word voor geneeskunde (mijn latijn lerares zegt dat dat dan door het 'fatum deorum' komt;) ), ga ik zeker als alternatief GLTC doen. Maar als ik de 8 gemiddeld heb gehaald of ik word ingeloot, heb ik een vrije keuze. Wat moet ik doen, mijn droombaan volgen of me verder verdiepen in mijn 2 lievelingsvakken van de middelbare school?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Saskiaatje
Odysseus

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 12:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Mariken hier maar op moet antwoorden Pestend
Ik heb in elk geval gekozen voor geneeskunde in Utrecht Knipoog, niet serieus
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 10:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ben dan wel Mariken niet, maar heb wel ervaring...al is het dan niet met geneeskunde.

Allereerst: wij kunnen niet zeggen wat je moet doen. Je moet het helemaal zelf besluiten. Ben je al bij meeloop/voorlichtingsdagen van GLTC geweest? (ik neem maar even aan dat je je al wel goed hebt georiënteerd op geneeskunde als studie?)

Ik ben ooit begonnen met GLTC omdat ik gek was op Grieks en Latijn op de middelbare school. Het viel me als studie echter zwaar tegen, vermoedelijk had ik het nogal geïdealiseerd. Toen ik er eenmaal aan begonnen was, leek het me vreselijk om me jaren met zo'n smal vakgebied bezig te houden. Nu ben ik bijna-afgestudeerd verpleegkundige en dat bevalt me prima, dat past echt bij me. Ik raad sindsdien iedereen af een schoolvak te gaan studeren. Knipoog, niet serieus
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 10:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik denk dat Mariken hierop moet antwoorden, maar als ik je berichtje zo lees zou ik zeggen: ga lekker geneeskunde studeren!
Het is dat een tweede studie momenteel erg moeilijk gemaakt wordt, maar anders kun je dat erna doen. Ik denk ook dat je tijdens geneeskunde, als je het goed redt, wel eens een vakje van GLTC erbij kan doen dat je leuk lijkt.
Om de schoonheid van de talen te zien hoef je het niet te gaan studeren. Want al snel word je er zo mee om de oren geslingerd dat die schoonheid even niet meer zo op de voorgrond treedt Pestend
philippe
Optimaat

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 3:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Studeer in de eerste plaats wat je graag doet. Als je al lang van geneeskunde droomt, doe dat dan. Maar wat je ook studeert: houd voor ogen dat je een studie succesvol kan beëindigen en in een totaal ander domein tewerkgesteld kan worden.

Voorts durf ik tegenspreken dat de charme van oude talen eraf gaat als je ze studeert: ik ben er zelf al sinds 1976 mee bezig en de verliefdheid wordt alleen maar groter!

Succes met je carrière!
Naar boven
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 4:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

philippe schreef:
Studeer in de eerste plaats wat je graag doet. Als je al lang van geneeskunde droomt, doe dat dan. Maar wat je ook studeert: houd voor ogen dat je een studie succesvol kan beëindigen en in een totaal ander domein tewerkgesteld kan worden.

Voorts durf ik tegenspreken dat de charme van oude talen eraf gaat als je ze studeert: ik ben er zelf al sinds 1976 mee bezig en de verliefdheid wordt alleen maar groter!

Succes met je carrière!

Ik heb de ervaring dat de liefde in tentamenperiodes toch minder overheersend is dan ik zou willen Pestend
Valerie
Patroklos

BerichtGeplaatst: Za Jun 18, 2011 7:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga denk ik voor geneeskunde in Utrecht, alleen wel jammer dat het zo'n massastudie is en je dus niet zo close bent met de docenten. Bij gltc is dat wel anders Pestend
Naar boven
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Za Jun 18, 2011 11:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hetzelfde met rechten en GLTC. Maar hoe verder je komt hoe minder massaal het wordt, bij rechten althans. Als je specifiekere vakken gaat volgen kom je vanzelf in selecter gezelschap.

En nogmaals, anders doe je er gewoon een vakje gltc bij Vrolijk
Mariken
Optimaat

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2011 10:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een leuke vraag! Ik zat zeven (ja, het lijkt veel minder maar het zijn er toch echt zeven) jaar geleden met precies hetzelfde probleem.

Ik heb het zelf opgelost door geneeskunde te gaan studeren en bijvakken te volgen bij GLTC. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid dat ik nu afgestudeerd ben bij geneeskunde en parttime werk als arts en daarnaast mijn bachelor GLTC aan het afronden ben. Voor mij een heel erg ideale combinatie.

Wat mij aanspreekt aan geneeskunde is het feit dat je toegepast en 'nuttig' bezig bent en dat het heel breed is. Nu ik werk merk ik dat ik ook echt van het werk geniet: ik vind het heel prettig om zo intensief met mensen bezig te zijn en heel bevredigend om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan hun leven. Het is op dat gebied ook uitdagend en zeer gevarieerd.
GLTC spreekt me juist aan omdat het me uitdaagt om abstract te denken en omdat ik het heerlijk vind om me een paar uur per week helemaal op een tekst te focussen en met niets anders bezig te zijn.

Daarnaast is inderdaad het onderwijs bij beide studies heel verschillend. Bij geneeskunde in Groningen zijn alle vakken geïntegreerd en is het onderwijs ook echt zo ingericht, heel probleemgericht. Dat betekent dat je vanaf het begin toegepast bezig bent. Er is veel grote groeps-onderwijs maar ook veel onderwijs in kleine groepjes. In die groepjes ben je bijna altijd productief bezig en is de docent vooral procesbegeleider.
bij GLTC heb je alleen maar onderwijs in kleine groepjes (er zijn niet meer studenten) en is de docent vooral de kennisoverdrager. De meeste docenten hebben een enorme passie voor hun vak en dat zie je ook.
(Natuurlijk zijn er zowel bij GLTC als bij geneeskunde goede en slechte docenten)

Ik denk dat het heel belangrijk is om je af te vragen wat je op dit moment het liefste wil. Een droom van toen je 8 was is geen goede reden om geneeskunde te gaan studeren. Wil je het nu? Wil je zoveel mogelijk leren over hoe het menselijk lichaam werkt? Wil je leren hoe je daarop in kan grijpen en hoe dat zowel technisch als communicatief het meest efficiënt kan? Zie je jezelf werken in een zorgend beroep? Dan is geneeskunde de goede keuze.
Wil je academisch denken? Heb je zin om intensief bezig te zijn met taal en cultuur? Zie je jezelf later wel als docent werken? (want daar stroomt toch wel de grootste groep GLTC-studenten naar toe) Dan is GLTC de goede keuze.

Wil je allebei? Overweeg dan een constructie zoals ik dat deed met een hoofdstudie en bijvakken op de andere faculteit. Het volgen van colleges kan over het algemeen zonder dat je ingeschreven bent bij de tweede studie, dus dat hoeft ook geen geld te kosten. Wat wel een probleem voor die optie is, is dat in Utrecht geen GLTC gegeven wordt. Dat maakt het lastiger. Maar er valt vast iets te regelen met de VU, UVA of Leiden. En anders kom je gewoon naar Groningen, daar is alles prima geregeld en is iedereen heel bereidwillig om je te helpen!

Alternatief is natuurlijk dat je GLTC als hobby ziet en bijvoorbeeld bijles gaat geven naast je studie en/of actief wordt op dit forum. Dat is met geneeskunde lastiger, maar je kan natuurlijk wel een bijbaan nemen in de (thuis)zorg.

In ieder geval heel veel succes met je keuze en als je nog vragen hebt over een van beide studies of de combinatie, stel ze dan vooral!
Naar boven
Valerie
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2011 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ Mariken

Wauw, dankjewel voor al die info! Bij geneeskunde trekt de veelzijdigheid (van gynaecologie) mij inderdaad ook heel erg aan en de bekwaamheid om mensen te kunnen helpen. Aan de andere kant vind ik het heerlijk om een tijdje te puzzelen met een Latijnse of Griekse tekst en het lijkt mij een enorme uitdaging om een Nederlandse tekst naar het Grieks/Latijn proberen te vertalen. Het probleem is echter dat ik de klassieke talen meer als hobby zie en later geen docent wil worden.

Als ik ingeloot ben (die kans is redelijk groot, want zit in de hoogste lotingscategorie), ga ik in sowieso beginnen met geneeskunde. Het is balen dat GLTC niet meer in Utrecht gegeven wordt, denk je echt dat ik dan bij een andere universiteit een vak van GLTC erbij kan volgen?

Als ik uitgeloot wordt, ga ik in iedergeval voor 1 jaar GLTC studeren, dan heb ik ook genoeg kennis om bijvoorbeeld in mijn vrije tijd wat te vertalen. Het volgende jaar ga ik dan waarschijnlijk opnieuw meeloten.

Ik hoop dat ik op deze manier de juiste keuze maak.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Algemeen Klassieke Talen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: