Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Profielwerkstuk Trojaanse oorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oerschijnschroei
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2011 5:44 pm    Onderwerp: Profielwerkstuk Trojaanse oorlog Reageer met quote

We gaan een profielwerkstuk over de Trojaanse oorlog houden, en hebben deelvragen en een hoofdvraag nodig. Nu zijn we hard aan het nadenken, maar echt iets origineels hebben we nog niet. Het moet natuurlijk niet te algemeen zijn. Weet iemand een paar vragen? Een leuke onderzoeksvraag?

We willen (uiteraard) ook een groot deel van het werkstuk aan de literatuur over deze oorlog besteden (Homeros enzo), maar ook over de invloed op de rest van de Europese literatuur. Hoe? Geen idee. Jullie wel een idee hoe dat te doen? (een paar vragen die je over Homeros zou kunnen stellen, evt. (het wordt nu wel heel ingewikkeld) met een maatschappelijke relevantie).

Oja, we willen die hele geschiedenis van de Trojaanse Oorlog zo'n beetje in het werkstuk verwerken, en tussendoor willen we dan de onderzoeksvragen behandelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2011 9:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Verplaatst naar KCV.

Een tip: denk niet in vragen, denk in onderwerpen. En maak een mindmap of zo. Vraag jullie docent(en) om originele invalshoeken, zij hebben vaak veel ideeën.
Mariken
Optimaat

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2011 10:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zijn jullie al heel ver. Deel 1 kan je besteden aan de klassieke literatuur en deel 2 aan de moderne literatuur. Deel 3 dan aan de overeenkomsten, verschillen en invloed. Lijkt mij al best een mooi plan!

Binnen zo'n deel moet je denk ik kiezen voor een paar werken (dus niet alles willen bespreken maar drie ofzo kiezen). Die paar werken kan je dan denk ik op een paar thema's (die je zelf kiest) beschrijven en dan dus ook onderling vergelijken.
Naar boven
Oerschijnschroei
Plebeër

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2011 10:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oja, kan inderdaad beter bij KCV...

Alvast bedankt voor de tips! We hebben een A3 volgeschreven met steekwoorden enzo, dat geeft wel een prettig overzicht.
Weten jullie wat Dante precies over Odysseus vertelt? Heeft dat in zijn Goddelijke Komedie wat met de Trojaanse oorlog te maken?
Ik had een lijstje gemaakt met werken waar Odysseus in voorkomt, maar je hebt gelijk, het moet niet te veel worden.

Als er verder nog tips zijn (zowel vragen als tips om vragen te verzinnen) zijn van harte welkom!
Naar boven
Mariken
Optimaat

BerichtGeplaatst: Do Jun 02, 2011 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de tekst van Dante zelf niet gelezen maar ik geloof dat hij vertelt dat hij nóg een reis heeft gemaakt. Dus het gaat niet echt over de Trojaanse oorlog volgens mij.
Naar boven
Oerschijnschroei
Plebeër

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2011 3:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, bedankt voor de info! Dat scheelt weer iets van 600 pagina's lezen...
Naar boven
Oerschijnschroei
Plebeër

BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 10:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We willen het al over de symboliek van de Trojaanse oorlog houden en onze begeleider kwam met de vraag 'waarom voeren mensen oorlog?'. Leuke vraag, maar wel een beetje heel erg moeilijk. Weet iemand misschien een soort algemene vraag waar je met wat onderzoek en nadenken wel achter kunt komen?

We moeten het natuurlijk zelf verzinnen, en we zijn ook hard bezig, maar het lukt maar niet...
Naar boven
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Oerschijnschroei schreef:
We willen het al over de symboliek van de Trojaanse oorlog houden en onze begeleider kwam met de vraag 'waarom voeren mensen oorlog?'. Leuke vraag, maar wel een beetje heel erg moeilijk.

Dit lijkt me nu (serieus) woest interessant. Niemand zal van jullie verwachten dat jullie Het Antwoord kunnen vinden, maar het onderkennen van verschillende aspecten aan deze vraag en die daarin betrekken, dan verbanden leggen met 'nu' vs 'vroeger', is er iets veranderd in de redenen? Wat? Hoe komt dat? etc lijkt me heel zinvol en interessant. Wel de vraag afbakenen enzo, maar ik zou de vraag er in ieder geval in betrekken, eventueel als 'deelvraag'.
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 11:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, vroeger voerden ze bijvoorbeeld een (symbolische) oorlog om een meisje, nu voeren ze oorlog omdat ze een excuus zoeken om nieuwe wapens uit te proberen Pestend
Oerschijnschroei
Plebeër

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

moidea: Zegt haha!
Het is inderdaad interessant, maar ik vraag me af of een een redelijk antwoord zullen vinden. We kunnen wel denken: wij gaan dat antwoord even bedenken, maarja, dat zullen duizenden mensen al hebben gedacht... het moet wel haalbaar zijn.
Naar boven
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 8:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

daarom moet je je vraag ook beperken: vergelijk bijvoorbeeld de Trojaanse oorlog en een oorlog uit de hudige tijd, en kijk naar de verschillen in motieven Vrolijk
Er is in elk geval veel literatuur over te vinden, dat is fijn Vrolijk
philippe
Optimaat

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 10:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oorlogen in de oudheid, en zelfs heel vaak nog vandaag, draaien in de eerste plaats om water en daaraan gerelateerde voedselbronnen. Het hele middenoostenconflict gaat ook om wie waar hoeveel water uit de Jordaan mag pompen om zijn velden te irrigeren, en hoeveel er na de dam nog naar de volgende natie stroomafwaarts mag. China laat de Himalaya niet los om de bronnen van zijn grote rivieren veilig te stellen. De Grieken wilden niet leven zonder import van grondstoffen uit het oosten van de Zwarte Zee en vertikten het om nog langer tol te betalen voor de doorvaart aan Troje. De mythologie verzint daar dan mooie verhaaltjes bij over schoonheidswedstrijden op de Olympus en dergelijke, maar in wezen zijn de motieven eerder van economische aard.
Nog een voorbeeld uit de oudheid, eerste boek van Caesars Commentarii de Bello Gallico: de Helvetiërs (de Zwitsers van vandaag) besluiten tot een gigantische volksverhuizing omdat ze volgens Caesar oorlogszuchtig zijn. Hij vermeldt er wel zelf bij dat hun gebied te klein is om het groeiend aantal inwoners te voeden. Dus wijken ze uit richting Bordeaux. Caesar lost het probleem op zijn drastische manier op: hij vermoordt drie kwart en stuurt de overblijvende 92000 terug. Ze hadden weer voor even genoeg landbouwgrond...
Er moeten zeker basiswerken of artikels bestaan over de manier waarop oorlogsvoerders hun acties propageren en de werkelijke redenen daartoe.

Als je niet opziet tegen het Frans, kan je terecht bij Paul Petit, Précis d'Histoire Ancienne, Presse Universitaire de France, 1962.

Die wijdt een heel hoofdstuk aan De Laatste grote migraties en de troebele 11de tot 9e eeuwen, periode waarin ongeveer de Trojaanse oorlog gesitueerd wordt.

Veel succes met het verdere opzoekingswerk!
Naar boven
Oerschijnschroei
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2011 5:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe, je bent een reddende engel! Je hebt ons enorm geholpen! We gaan meteen met je tips aan de slag!
Naar boven
Nolan05
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Jun 13, 2017 3:58 pm    Onderwerp: Re: Profielwerkstuk Trojaanse oorlog Reageer met quote

Oerschijnschroei schreef:
We gaan een profielwerkstuk over de Trojaanse oorlog houden, en hebben deelvragen en een hoofdvraag nodig. Nu zijn we hard aan het nadenken, maar echt iets origineels hebben we nog niet. Het moet natuurlijk niet te algemeen zijn. Weet iemand een paar vragen? Een leuke onderzoeksvraag?

We willen (uiteraard) ook een groot deel van het werkstuk aan de literatuur over deze oorlog besteden (Homeros enzo), maar ook over de invloed op de rest van de Europese literatuur. Hoe? Geen idee. Jullie wel een idee shuttle Paris hoe dat te doen? (een paar vragen die je over Homeros zou kunnen stellen, evt. (het wordt nu wel heel ingewikkeld) met een maatschappelijke relevantie).

Oja, we willen die hele geschiedenis van de Trojaanse Oorlog zo'n beetje in het werkstuk verwerken, en tussendoor willen we dan de onderzoeksvragen behandelen.

Hello, thank you for accepting me
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: