Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Fonteinen in Rome

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rodex
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2010 1:20 pm    Onderwerp: Fonteinen in Rome Reageer met quote

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier op het forum ben geweest, maar ik moet voor KCV een werkstuk maken over fonteinen in Rome. Ik heb twee fonteinen: de Aqua Felice en de Triton-fontein. Het probleem is alleen dat het erg lastig is om info te vinden over deze fonteinen. Ik zat dus even te denken en ik kwam met de oplossing dat ik het misschien aan jullie zou kunnen vragen. Er zitten allemaal mensen met veel kennis van de cultuur in Rome op dit forum en misschien dat die nog goede bronnen kennen. Ik zou het geweldig vinden als jullie met mij mee zouden willen denken Vrolijk
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2010 10:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor info wil je hebben?

Ik heb gegoogled en er is toch wel een hoop over te vinden, hoor...

http://www.google.nl/search?q=mozesfontein&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8&redir_esc=&ei=ZC3hS9XWFMP4-Ab4w63WDg

http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=com.microsoft%3Aen-US&q=tritonfontein&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
rodex
Patroklos

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2010 11:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had ook al zo gegoogled en je komt wel op info, maar het is allemaal zoveel van hetzelfde. Het is moeilijk om echt op juweeltjes van informatie uit te komen. Na lang zoeken heb ik voor de aqua felice een goede uitleg voor het mozesbeeld gevonden, maar vooral de triton is een probleem. Bronnen in het engels kan ik me gelukkig ook mee redden. Ik hoopte dat iemand van jullie toevallig nog een goede website wist met info die verder gaat dan de standaard info. Ik zal nog even verder zoeken en bedankt voor je hulp Knipoog, niet serieus
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2010 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je verder wilt zoekewn dan de standaard info, dan heb je meestal meer aan boeken dan aan websites...
rodex
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2010 9:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Snap ik, alleen woon ik in een klein plaatelandsdorpje waar de boeken over rome meestal niet verder gaan dan een reisgids Pestend. Heb je nog een suggestie voor een boek waar deze info in zou kunnen staan?
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2010 3:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal? Dus je bent er nog niet eens geweest voor je boek? Knipoog, niet serieus

Een beetje fietsen naar de eerstvolgende grote(re) bibliotheek heeft ook nog nooit iemand de kop gekost. Helaas ken ik geen van de leden die een wandelende bibliotheek is. Dit soort specifieke informatie zul je toch echt uit boeken moeten halen en de overige mensen zijn helaas te druk om voor jou een boek te halen en je opdracht te maken. Knipoog, niet serieus

Dus: of je moet wat meer moeite doen voor je opdracht, of je vertelt de docent dat hij/zij de opdracht niet had mogen geven als er niet eens een fatsoenlijke bibliotheek op normale fietsafstand is.

Desondanks: succes!!
Hagios Nikolaos
Optimaat

BerichtGeplaatst: Vr Mei 07, 2010 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Fontana di Trevi
Fontana della Barcaccia
Fontana dei quattro fiumi
Fontana di Nettuno

Let erop, dat je info wel zeeft, want er is gewoon ook bagger op internet:

"Wanneer men met de rug naar de fontein staat en met rechts over de linkerschouder twee muntjes in gooit, de ogen sluit, aan Rome denkt en uitroept Arrivederci Roma, tibi gratia volo, in tiberis aqua tua fluit"( = tot wederziens Rome, ik wil je genade, je water stroomt naar de Tiber) zal men ooit terugkeren naar Rome."
wouters
Patroklos

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Tritonfontein is van Bernini. Opdracht kwam van een Paus, de drie bijen zijn het familie wapen van de paus (Urbanus VIII, meen ik) In periode dat dit gemaakt is, verwees kunst vaak naar oude mythen, deze dus ook: Het heeft als onderwerp het einde van de zondvloed in de Metamorfosen van Ovidius.

Bijna alles in kunstwerken van Bernini hebben een betekenis, elk symbool heeft betekenis. Opvallend is dat ondanks dat het na de periode van manirisme is dit beeldhouwwerk wel trekken daarvan heeft, wat overigens niet bernini eigen is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar zijn David.

Wel leuk is dat beide fontijnen gebaseerd zijn op zeegoden, Triton en Neptunus. Bernini heeft zelf in 1622 ook nog een standbeeld gemaakt waar beiden in voorkwamen, het heet ook Neptunes en Triton. Vanuit dat perspectief kan je natuurlijk al een stuk meer vertellen. Vanwege de mythe weet je dat beiden goden met elkaar te maken hebben, vanuit kunst kan je kijken naar hoe beide werken gemaakt zijn en inzoomen op de specialiteiten van beide ontwerpers.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Tyjone04
Patroklos

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2018 7:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nieni schreef:
Wat voor info wil je hebben?

Ik heb gegoogled en er is toch wel een hoop over te vinden, hoor...

http://www.google.nl/search?q=mozesfontein&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8&redir_esc=&ei=ZC3hS9XWFMP4-Ab4w63WDg
Regroupement de prêt
http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=com.microsoft%3Aen-US&q=tritonfontein&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Danke Vrolijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: