Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Vertaling: Ons huis/Ons Thuis

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Latijn
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dragonm8
Patroklos

BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2019 9:31 pm    Onderwerp: Vertaling: Ons huis/Ons Thuis Reageer met quote

Goedendag,

Wij zijn van plan een gevelsteen met een tekst te plaatsen op ons huis.
Nou was ik bezig op google voor een vertaling maar kwam er niet lekker uit. Kan iemand me helpen om onderstaande tekst in het Latijn te vertalen?

"Ons huis of ons thuis"

Googe zegt of "domus nostrae" of "domi nostrae". Ik vind persoonlijk "domus nostrae" mooier. Maar als ik deze text dan weer terug vertaal staat er "Onze huizen" en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Alvast bedankt,
Bas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jandar
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2019 1:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Domus (huis) is een merkwaardig woord, met uitgangen van zowel de 2e als 4e declinatie. Dat schept altijd verwarring. En Google translate kun je mbt Latijn al helemaal niet vertrouwen, al doet hij het hier redelijk.

Domus kan nominativus (=onderwerp) enkelvoud zijn , maar ook nominativus meervoud, al spreek je het dan uit als domūs, dus met een langere 'ū'.
Domus is bovendien een vrouwelijk woord, dus 'noster' gebruikt de vrouwelijke uitgangen (-a bij nominativus enkelvoud, -ae bij nominativus meervoud).
Dus nominativus 'ons huis' is 'domus nostra', en 'onze huizen' is 'domus nostrae'.
Het private fortuin van de Romeinse keizer wordt trouwens destijds soms ook met de naam domus divina of domus nostra aangeduid, dus dat is in dit verband wel grappig.

Voor 'thuis' kun je de locativus (=ter plekke) enkelvoud domi gebruiken, met daarbij nostrae (de locativus (hier identiek aan de genitivus) enkelvoud vrouwelijke vorm van noster). Dus 'ons thuis' wordt dan 'domi nostrae' ('te onzen huize' in oud Nederlands).

Zie https://en.wiktionary.org/wiki/domus#Declension en https://en.wiktionary.org/wiki/noster#Inflection

Denk ik.
Vraag altijd een second opinion, want ik kan er ook naast zitten!
Naar boven
Dragonm8
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2019 12:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jandar schreef:
Domus (huis) is een merkwaardig woord, met uitgangen van zowel de 2e als 4e declinatie. Dat schept altijd verwarring. En Google translate kun je mbt Latijn al helemaal niet vertrouwen, al doet hij het hier redelijk.

Domus kan nominativus (=onderwerp) enkelvoud zijn , maar ook nominativus meervoud, al spreek je het dan uit als domūs, dus met een langere 'ū'.
Domus is bovendien een vrouwelijk woord, dus 'noster' gebruikt de vrouwelijke uitgangen (-a bij nominativus enkelvoud, -ae bij nominativus meervoud).
Dus nominativus 'ons huis' is 'domus nostra', en 'onze huizen' is 'domus nostrae'.
Het private fortuin van de Romeinse keizer wordt trouwens destijds soms ook met de naam domus divina of domus nostra aangeduid, dus dat is in dit verband wel grappig.

Voor 'thuis' kun je de locativus (=ter plekke) enkelvoud domi gebruiken, met daarbij nostrae (de locativus (hier identiek aan de genitivus) enkelvoud vrouwelijke vorm van noster). Dus 'ons thuis' wordt dan 'domi nostrae' ('te onzen huize' in oud Nederlands).

Zie https://en.wiktionary.org/wiki/domus#Declension en https://en.wiktionary.org/wiki/noster#Inflection

Denk ik.
Vraag altijd een second opinion, want ik kan er ook naast zitten!

Zal ik doen. Bedankt voor het antwoorden!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Latijn Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: