Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Opdat ik niet gelove

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Latijn
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ChrisK
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Mrt 07, 2019 2:52 pm    Onderwerp: Opdat ik niet gelove Reageer met quote

Hallo, ik wil graag de spreuk “Opdat ik niet gelove” naar het Latijn vertalen. Ik heb ‘gelove’ geschreven, het moet volgens mij iets van een coniunctivus worden.
Dank alvast
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Ancientkingg
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2019 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het me goed herinner, wordt het dan: "Ut non credam." Al weet ik niet zeker of dit goed is, aangezien ik nog maar in 4 VWO zit. Ik herinner me dat credere geloven betekent, maar ik heb het tot nu toe alleen in de context van vertrouwen gezien: Ik geloof dat jij de waarheid sprak. Dus ik kan wellicht het verkeerde werkwoord gebruikt hebben.

Ut, Zoals ik heb gecheckt, betekent opdat, om te. (Kan het mogelijk nog steeds fout hebben.)

Nu naar de vervoeging: Aangezien je de eerste persoon enkelvoud van geloven in de aanvoegende wijs (gelove) wil, wat credere is, en credere een mk-stam werkwoord is, wordt de uitgang am, m als uitgang en a als kenmerk van de coniunctivus.

Nu dan nog de ontkenning: non voor het werkwoord, dus non credam

Nogmaals! Ik zit in 4 VWO en beheers dus de taal niet compleet. Ik zou dus wachten totdat iemand anders met de juiste bevoegdheid je het juiste antwoord geeft (of de mijne corrigeert).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Yahoo Messenger
ChrisK
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2019 6:27 am    Onderwerp: Opdat ik niet gelove Reageer met quote

Hoi Ancientkingg, Heel erg bedankt. Bescheidenheid siert de mens, dit geldt zeker voor jou - hier is ook vast een Latijns equivalent voor.

Ik denk dat je vertaling erg goed is, gezien de mij al bekende spreuken Crede, ut intelligas (Augustinnus), 'Credo ut intelligam' (Anselmus) en 'Intelligo ut credam'. De herkomst van deze laatste wordt betwist, kandidaten zijn o.a. Thomas van Aquino en Pierre Abelard.
Succes met je studie!
Naar boven
Ancientkingg
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2019 5:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo ChrisK,

Ik heb het snel even kunnen navragen bij mijn griekslerares, die toevallig ook Latijn kan en ik hoop dat er nog verandering toegepast kan worden aan de vertaling.
Ze vertelde me namelijk dat wanneer ut samen met een ontkenning en een coniunctivus in een zin wordt gebruikt, het dan ne wordt.
Dus de aangepaste vertaling wordt dan Ne credam
Alleen weet ik niet zeker of dit als alleenstaande zin zo vertaald moet worden.
Ne wordt namelijk alleen vertaald met opdat niet in een bijzin. Als je nog een dagje kan wachten, kan ik op dinsdag, 12-3-2019 het vragen aan mijn Latijn leraar en je vraag dan met zekerheid beantwoorden. Steekt duimen op
Als je niet tot morgen kunt wachten, zou ik dan gaan voor de originele vertaling: Ut non credam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Yahoo Messenger
ChrisK
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 11, 2019 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ancientkingg, dank voor je fanatieke aanpak. Ik hoor er graag meer over. Het moet wel kloppen, want het is bedoeld als filosofische lijfspreuk. Ik heb zelf ook nog een deskundige, die zie ik morgen. Dat is trouwens een echte professor Vrolijk
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Latijn Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: