Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
epicurus
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige vakken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 9:36 pm    Onderwerp: epicurus Reageer met quote

kweet niet of dit onder filosofie valt, maar hoe zat dat ook alweer met Epicurus. hij zei dat je pas genot kon hebben als je vrij was van angsten of zoiets? en er was iets met dood en de goden. waren dat soms de twee grote angsten (dood en het lot)?
Naar boven
Dido!
Odysseus

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 9:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

paar stukjes die ik erover had Vrolijk

Quote:
Het Epicurisme
Epicurus stichtte in 306 v Chr een filosofische school in Athene. Doel: mens weg wijzen naar gelukkig leven. Geluk is onverstoorbare tevredenheid, geen plaats voor angst, verdriet etc. Aangezien veel mensen bang waren voor goden/dood, haalde hij er een wereldbeeld, ontleend aan Democritus, bij  atomen. Ziel en lichaam vallen uiteen in atomen na dood dus geen gezeik met straf van goden (die ook uit atomen bestaan en zich niet bemoeien met mens). Alles wat gebeurt is toeval. Gemoedsrust belangrijk: rustige omgeving met vrienden, bescheiden behoeften, verre houden van politiek, niet ten prooi vallen aan liefde.

Quote:
Epicureeers
Epicurus zag angst voor goden. Niet nodig, want we bestaan allemaal uit atomen, ook de goden. Zij leiden een gelukzalig bestaan, volkomen gemoedsrust en bemoeien zich niet met de mensen.

Quote:
Epicurus
Houd je afzijdig van politiek, want het is bedreiging voor de gemoedsrust.

Gast

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 9:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

thnx a lot Aanbidt Toppie

kan ik weer ff verder!
Naar boven
Dido!
Odysseus

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 9:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

alsje, stond in mijn kcv samenvatting Vrolijk
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 9:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kcv?
Naar boven
Dido!
Odysseus

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 9:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ja, ik heb het met kcv over filosofie gehad, oa het epicurisme Vrolijk
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 10:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

aha, in de zesde zeker? want wij hebben het er wel met latijn over gehad maar nog niet bij kcv.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 10:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wat moet een bedrijf volgens het hedonisme doen als het gaat om een handeling die voor het bedrijf goed is, maar voor een groot deel van de samenleving niet? wel of niet de handeling uitvoeren? en wat volgens het utilisme en eudemonisme?
vraag bij filosofie, maar kheb echt geen idee Rolt met ogen
Naar boven
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Epicurus vorig jaar bij Grieks vertaald. (moeilijk...Uitdrukkingloos heb je het eindelijk vertaald, weet je niet meer wat hij bedoelt...)

Een paar stukjes:
Zoals hij bij voedsel helemaal niet de grootste, maar de aangenaamste portie kiest, zó ook zoekt hij het genot niet van de langste, maar van de aangenaamste tijd.

Want een onfeilbaar inzicht in deze weet elke keuze en afwijzing te herleiden op de gezondheid van het lichaam en de onverstoorbaarheid van de ziel, aangezien dit het doel is van het gelukzalig leven. Want omwille van dit doen we alles, opdat wij noch pijn hebben, noch bang zijn; wanneer we dit eenmaal hebben bereikt, wordt elke storm van de ziel tot bedaren gebracht, omdat de mens er niet op uit hoeft te gaan alsof hem iets ontbreekt en omdat hij niet iets anders hoeft te zoeken waarmee het goede van de ziel en het lichaam gerealiseerd zal worden.

Men moet bedenken dat van de verlangens sommige natuurlijk zijn, sommige leeg/loos. En van de natuurlijke verlangens zijn sommige noodzakelijk, andere slechts natuurlijk; van de noodzakelijke (verlangens) zijn sommige noodzakelijk met het oog op geluk, andere met het oog op de rust van het lichaam, weer andere met het oog op het leven zelf.

Kortom: wat je gezegd hebt, maar het is misschien wel 'leuk' als je weet hoe hij dat nu precies zelf omschreef.

En /Edit:
Die vragen. Volgens het hedonisme lijkt me dat het bedrijf het niet moet doen, omdat het hedonisme volgens mij vaak van geluk van een grote groep uitgaat. De rest weet ik niet; ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. (die stromingen) Maar ik heb dan ook geen filosofie. Knipoog, niet serieus
Gast

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
(moeilijk... heb je het eindelijk vertaald, weet je niet meer wat hij bedoelt...)
haha heb ik ook wel eens Knipoog, niet serieus

maarre idd, ksnap het niet precies, maja ik kan het eens proberen te begrijpen, iig hééél erg bedankt.

btw, van die vragen, dan moet het bedrijf dat volgens eudemonisme niet doen, die gaan namelijk uit van geluk, hedonisme van genot.

maar dan heb ik eudemonisme dus, thnx :toppie
Naar boven
Dido!
Odysseus

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2005 11:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb thuis nog wel meer vertalingen, denk ik, moet ik die nog zoeken? Vrolijk
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Jan 30, 2005 9:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

haha Toppie nee bedankt, ik denk dat ik nu wel verder kan Steekt duimen op
Naar boven
Foefel
Artemis

BerichtGeplaatst: Zo Jan 30, 2005 8:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook nog wat... Ff kopiëren

Epicures (341 v.C. -270 v.C.)moest niets hebben van de Stoïcijnse gedachte dat alles voorbestemd was (de bestendigheid). Hij was anti-deterministisch en hij ging er van uit dat er weliswaar goden waren, maar dat ze geen enkele invloed hadden op ons bestaan.
Van Democritus nam Epicures de atoomtheorie over; het probleem voor hem was dat Democritus door die theorie er van uit gaat, dat alles voorbestemd is. Aangezien atomen bewegen omdat ze niet anders kunnen - en wij opgebouwd zijn atomen, die zo kris kras bewegen - kan er geen sprake zijn van een vrije wil. Volgens Epicures bewegen atomen niet kris kras door elkaar, maar vallen ze naar beneden; soms wijken de atomen een klein beetje af (afwijking - declinatio) en komen ze met elkaar in botsing. Op die manier wordt een proces in gang gezet, waarbij de wereld ontstaat. Toch is er geen sprake van een goddelijk plan dat achter het ontstaan van de kosmos zit; de voorzienigheid is overbodig vanwege de atomen.
Epicures gebruikt de afwijking van de atomen om er voor te zorgen dat er een vrije wil bestaat (er zou zonder de afwijking geen vrijheid meer over zijn); zijn metafysica en ethiek hangen dus nauw samen.
Volgens Epicures hoeven wij geen angst voor de goden of de dood te hebben. Na de dood kom je toch niet in de onderwereld en de goden bestaan wel, maar bemoeien zich niet met ons. De goden leven in het intermundia (tussenwereld; mundus = kosmos) en hebben geen invloed op wat er in onze wereld gebeurd.
Brief aan Menoikeus
123 [...] Neem in de eerste plaats aan dat de godheid een overgankelijk en volmaakt gelukkig levend wezen is, zoals besloten ligt in het algemene begrip van godheid, en dicht hem nooit iets toe dat niet past bij zijn onsterfelijkheid of dat niet eigen is aan zijn gelukzaligheid. Denk daarentegen alles over hem wat zijn met onsterfelijkheid bekroonde geluk onaangetast laat. Goden bestaan: we hebben immers heldere kennis van hen. Maar zoals de meeste mensen hen voorstellen, zo zijn ze niet. Dat blijkt al uit het feit dat de mensen zich niet op een consistente manier houden aan het beeld dat ze zich van hen vormen. Goddeloos is niet degene die het bestaan van de goden van de massa ontkent, maar degene die de goden toedicht wat de massa over de goden denkt. 124 Wat de massa over de goden beweert, betreft namelijk geen natuurlijke algemene begrippen, maar onjuiste veronderstellingen. Vanuit deze veronderstellingen worden de grootste rampen en zegeningen die de mensen overkomen aan de goden toegeschreven. Door en door vertrouwd als de mensen zijn met hun eigen deugden zien zij graag wezens die soortgelijk zijn, en beschouwen zij alles wat anders is als vreemd.
Opmerking I: 'Goden bestaan: we hebben immers heldere kennis van hen. Maar zoals de meeste mensen hen voorstellen, zo zijn ze niet' Alle waarneming is waar; aan de waarneming zelf kan je niet twijfelen. De interpretatie van de waarneming is echter verschillend. De mensen vergelijken de goden met zichzelf (en dat is een fout die ze maken).
Ataraxia (Onverstoorbaarheid)
Het Epicurisme heeft een sektarisch karakter; de grondlegger is een soort van goeroe voor de volgelingen. Het persoonlijk geluk staat bij de epicuristen voorop (eudaimonisme); dat geluk was bij Epicures de 'ataraxia' (de onverstoorbaarheid). Wat hij nastreefde was de afwezigheid van pijn. Door sommigen wordt dit geïnterpreteerd als een hedonisme (ordinaire genotzucht), omdat 'ataraxia' ook 'lust' betekent. Het nastreven van lust is het hoogste doel, maar het genot bestaat er juist uit dat de pijn afwezig is.

Dit heb ik nog staan, er staat nog een hele hoop over het Epicurisme, als je het wilt, moet je maar ff iets laten weten...

Vroeger was alles zo mooi
Zonder huizen, wegen en fabrieken
Eerst was alles wondermooi
En nu is het gewoon een
ROTZOOI
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Dido!
Odysseus

BerichtGeplaatst: Zo Jan 30, 2005 8:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dit had ik nog Vrolijk vertalingen

Quote:
D. De juiste houding ten opzichte van het leven. De wijze wijst het leven niet af en is ook niet bang voor het niet-leven. Het leven gaat hem namelijk niet tegenstaan en hij meent ook niet dat het niet-leven iets slechts is. Zoals hij bij voedsel absoluut niet de grootste portie kiest, maar dat wat het lekkerste is. Zo probeert hij niet van de langste tijd te genieten maar van de plezierigste tijd. Hij die aanraadt dat de jongeman op de juiste manier leeft en de oude man op de juiste manier sterft, die is onnozel (naïef). Niet alleen omdat het leven wenselijk is, maar ook door het feit dat het één en dezelfde oefening is om goed te leven en goed te sterven. Nog veel slechter is degene die beweert dat het goed is om niet geboren te worden, maar geboren wordend zo snel mogelijk door de poorten van de Hades te gaan. Want als hij dit met overtuiging beweert, waarom stapt hij dan niet uit het leven? Want dat ligt voor hem voor de hand, als hij tenminste echt vastbesloten was. Als hij dat schetsend zegt echter, dan is hij dwaas in de ogen van degenen die dat niet aannemen. Men moet zich realiseren dat wat zal zijn aan de ene kant niet van ons is, aan de andere kant ook niet helemaal niet van ons. Zodat wij niet in alle opzichten gaan zitten afwachten in de veronderstelling dat de toekomst zal komen en ook niet moet wanhopen dat die beslist niet zal komen.
E. Verschillende soorten verlangens. Men moet bedenken dat er van de begeerten sommige natuurlijk zijn, andere zinloos. Van de natuurlijke zijn sommigen noodzakelijk, anderen slechts natuurlijk. Van de noodzakelijke verlangens zijn sommige noodzakelijk voor het geluk, anderen voor de rust van het lichaam en een derde voor het leven zelf.
F. Omschrijving van het gelukkige leven. Een onfeilbaar inzicht daarin weet elke keuze en elke afwijzing te herleiden tot de gezondheid van het lichaam en de psychische onverstoorbaarheid. Aangezien dat het doel is van gelukkig leven. Daarom doen wij namelijk alles, opdat we geen pijn voelen en ook geen angst voelen. Wanneer dat eenmaal om ons is, dan wordt elke geestelijke storm tot bedaren gebracht, omdat het levende wezen er niet op uit hoeft te trekken alsof hem iets ontbreekt, en omdat hij niet hoeft te zoeken naar iets anders waarmee het goede van de ziel en van het lichaam zal worden vervuld. Want wij hebben dan pas behoefte aan genot, wanneer we pijn voelen, door het feit dat het genot niet aanwezig is. Wanneer we echter geen pijn hebben, dan hebben we ook geen behoefte aan genot. En daarom zeggen wij dat genot het principe en doel en principe van het gelukkig leven is. G. Genot als hoogste goed. We hebben namelijk gezien/geleerd dat dit genot dus een primair en eigen goed is.En vanuit dit principe pakken we elke keuze en afkeer (ja en nee) aan en hierop grijpen wij terug, wanneer we elk goed beoordelen met het gevoel als richtsnoer. En aangezien dit het primaire en aangeboren goed is, daarom moeten we ook niet elk genot kiezen, maar soms laten we vele genoten passeren, wanneer er meer ongerief ten gevolge daarvan volgt voor ons. Ook achten wij veel smarten beter dan genietingen, wanneer er een groter genot voor ons volgt wanneer we lange tijd bepaalde smarten hebben doorstaan. Elk genot is iets goeds vanwege het feit dat het de natuur als iets eigens bezit. Maar niet elk genot is te verkiezen. Zoals elke pijn op zich iets slechts is, maar niet elke pijn is altijd te vermijden. Het past echter om alles te beoordelen door berekening en overzicht van voor- en nadelen. Want we hebben in bepaalde tijden te maken met het goede als iets slechts of met iets slechts als iets goeds. En wij beschouwen dan ook onafhankelijkheid als een groot goed, niet opdat wij in elk geval met weinig kunnen leven, maar met de bedoeling dat als wij niet veel hebben we met weinig kunnen leven, echt in de overtuiging zijnde dat die mensen het aangenaamste genieten van luxe, die er het minste behoefte aan hebben, omdat alles wat natuurlijk is gemakkelijk is te krijgen terwijl het lege moeilijk te krijgen is.H. Een eenvoudige levensstijl. Zowel droog gestebrood en water bieden het summum van genot wanneer iemand die gebrek heeft ze tot zich neemt. Dus de gewenning in eenvoudige en niet kostbare levenswijzen is zowel een grote bijdrage aan gezondheid en het maakt de mens waakzaam tegen de noodzakelijke dingen van het leven en het geeft ons betere conditie als wij met tussenposen met luxe dingen omgaan en maakt ons onbevreesd ten aanzien van het lot. Wanneer wij dus zeggen dat genot het doel is, dan bedoelen wij niet de genietingen van de losbollen en ook niet welke in zindelijk genot liggen (sex, drank, drugs), zoals sommigen menen die er geen verstand van hebben of die het in een slecht daglicht stellen, maar het geen pijn hebben fysiek gezien en het niet in verwarring zijn. Want niet die drinkpartijen, geen aanhoudende feestjes, niet genietingen van jongetjes en vrouwen of van vissen en andere zaken die een luxe tafel brengt, brengen het aangename leven teweeg, maar een nuchtere afweging die de oorzaken naspeurt van elke keuze en afwijzing en die valse ideeën uitbant ten gevolge waarvan zeer veel verwarring van de geesten bezit neemt. A. De mensen geboeid in de grot. Hierna, zei ik, vergelijk onze natuur wat betreft ontwikkeling en gebrek daaraan met de volgende soort ervaring. Stel je voor mensen die als het ware in een lange ondergrondse grotachtige bewoning zitten, hebbende een ingang geopend naar het licht lopend langs de hele diepte van de grot. Stel die mensen die daarin van kinds af aan geboeid zitten, zowel qua benen als qua nekken, zodat ze daar blijven en alleen maar recht voor zich uit kunnen kijken en niet in staat zijn hun hoofden in een kringetje rond te voeren vanwege die boei en stel een licht van vuur dat voor hen van boven en van verre achter hen brand. Tussen het vuur en die gevangenen een weg op een hoog niveau waarlangs stel je voor een muurtje gebouwd is zoals bij poppenkastspelers voor het publiek een scherm ligt. Het scherm waarboven ze hun poppenkast vertonen. /Ik zie het, zei hij. B. Wat de gevangenen zien en horen. Stel je nu verder voor mensen die langs het muurtje allerlei voorwerpen dragen die boven het muurtje uitsteken en standbeelden en andere wezens gemaakt van steen en hout en allerlei andere materialen, zoals voor de hand ligt waarvan sommigen van de dragers praten en anderen zwijgen. /Hij zei, jij spreekt over vreemde beelden en vreemde gevangenen./ De gevangenen zijn gelijk aan ons mensen, zei ik, want denk je dat zulke mensen die in die situatie verkeren op de eerste plaats van zichzelf en van elkaar iets anders gezien kunnen hebben, iets anders dan de schimmen die door het vuur op de recht tegenover hen liggende wand van de grot geworpen worden? /Hoe zouden ze dat kunnen, zei hij, als ze inderdaad hun hele leven lang gedwongen worden hun hoofden onbeweeglijk te houden. /Wat denk je van de langs gedragen wordende voorwerpen? Is daarmee niet hetzelfde geval? Hoe zou het anders kunnen. Als ze dan in staat zijn met elkaar te praten. Denk je niet dat ze die dingen als de werkelijkheid zouden beschouwen die zij zagen. Dat moet wel. Wat nu als die gevangenis ook een echo zou geven van de tegenoverliggende wand? Telkens wanneer iemand van de langslopers zou praten, denk jij dan dat zij de bron van het geluid als iets anders zou kunnen beschouwen dan de passerende schaduw? /Bij Zeus, dat denk ik niet, zei hij. /In alle opzichten dus zei ik; zullen zulke mensen niet anders als de waarheid kunnen beschouwen dan de schaduwen van die voorwerpen. /Dit is absoluut noodzakelijk, zei hij./

Gast

BerichtGeplaatst: Zo Jan 30, 2005 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt en wat lief dat jullie zoveel moeite doen Steekt duimen op Aanbidt Steekt duimen op
nu moet het wel lukken denk ik Cool Toppie
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige vakken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: