Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Frans
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige vakken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Zo Feb 06, 2005 10:36 pm    Onderwerp: Frans Reageer met quote

Nu is er een topic geopend over Duits, maar nu zit ik met een probleem bij Frans... Houdt mond dicht

Ik kan absoluut GEEN Frans (minder dan Duits en dat is al rampzalig).
Mijn laatste toets bevatte ook meer rode inkt dan blauwe, waardoor er een 4,4 boven kwam te staan. Nu is die toets 75% van mijn examen en ik ga deze dan ook zeker herkansen. Mijn volgende probleem is dat mijn andere cijfer (25% dus) slechts een 6 is, dus ik heb geen compensatie.

HOE KRIJG IK EEN VOLDOENDE VOOR FRANS!?!? Vragend, in de warVragend, in de warVragend, in de war

O ja... het gaat hier over Frans1, dus alleen maar leesvaardigheid. En ik kan blijven oefenen met de examenbundel, maar dat schiet niets op. Treurig, sip
Noraly
Artemis

BerichtGeplaatst: Zo Feb 06, 2005 10:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn leraar Duits raadde me aan om voor Duitse leesvaardigheid Duitse tijdschriften te lezen. Géén boeken, omdat de opbouw hierin anders is dan in de teksten die je krijgt bij toetsen.
Misschien ook een aanrader bij Frans, koop een Frans tijdschrift en ga gewoon lekker lezen. Je zult merken dat je het beter gaat begrijpen.. Dat heb ik namelijk best wel bij Duits. Ookal ken je veel woorden niet.
thalia
Centurion

BerichtGeplaatst: Ma Feb 07, 2005 11:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je vragen hebt over Frans, mag je ze me gerust stellen. Niet dat ik zo'n wonder ben in Frans, maar 't is iig beter dan mijn Engels.

Onze lerares verplichtte ons in het begin van het schooljaar één keer per week naar het Franse nieuws te kijken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lynca
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Feb 07, 2005 11:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jup, die tijdschriften is echt een goed idee, vooral veel lezen, miss kranten ook.

En ja na een tekst te lezen is het miss ook een goed idee om eens een goed idee om jezelf af te vragen, wat de hoofdzaak was, wat wordt er precies bedoeld, etc...

Succes Aai
Naar boven
Noraly
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Feb 07, 2005 6:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En ga vooral niet je tekst heel precies lezen meteen! Gewoon even snel doorlezen, dat je een beetje idee hebt waar het over gaat.
Als je meteen al precies gaat lezen, snap je er vaak niets van als je 2 alinea´s hebt gelezen..
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Ma Feb 07, 2005 7:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe zit dat bij Frans1, worden de vragen daarvan ook in het Frans gesteld? (wij hebben dat soms wel en soms niet) Want het kan ook best dat je niet zo goed weet wat er precies gevraagd wordt... In dat geval wil ik wel even voor je gaan zoeken (is ook handig voor mezelf Pestend) naar een blaadje wat ik ooit heb gekregen. Vaste uitdrukkingen in de vraagstelling, of zoiets. Pestend

En inderdaad...lezen. Het lijkt me verder ook best belangrijk dat je je basisvocabulaire een beetje uitbreidt dus het lijkt me niet echt 'verkeerd' als je toch Franse boeken leest. Hoewel Noraly wel gelijk heeft dat de opbouw van een boek anders is dan die van een leestekst-tekst. Algemene leesstrategieën zijn ook belangrijk. Heb je ook moeite met leesvaardigheid bij Engels of bij Nederlands? (want je zegt dat het je bij Duits ook moeite kost) In dat geval...als lezen dus gewoon minder 'lekker' gaat bij jou...zou je ook weer even moeten kijken hoe je het lezen van een tekst nu het beste aan kunt pakken. (oriënterend lezen etc) Maar ik weet niet of dat op jou van toepassing is. Knipoog, niet serieus

Alors...bonne chance! Cool
Summer
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Feb 07, 2005 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vroeger had ik ook weleens een buis met de vervoegingen van wwen, maar ik heb een Bescherelle gekocht en kan ik al de vervoegingen vanbuiten leren van de werkwoorden van de volgende toets.
Maar jij hebt vooral problemen met lezen, lezen is idd een goed idee. Wij moeten de tijdschriftjes 'Déclic' lezen, maar die zijn voor de 2de graad. Je hebt er ook voor de derde, wacht ik zal eens opzoeken...
[url] http://www.pelckmans.be/index_leerkracht_SO.asp?soort=tts&id=25[/url] (ik denk dat Panache voor de derde graad is, ik ben niet zeker, maar het staat na Declic dus het lijkt me logisch)
Het is niet bepaald echt interessant, maar je kunt er wel wat uit leren. En natuurlijk zijn er nog veel andere tijdschriften die je kan kopen, over dingen die je wél interesseren.
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Feb 07, 2005 8:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hmm... héél véél discipline lijkt me een eerste vereiste (en oja, mocht die in mindere mate aanwezig zijn, zijn korte teksten altijd erg bemoedigend) succes drmee Steekt duimen op
Bobotaculys
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Feb 09, 2005 2:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens PW/Examen/Tentamen/whatever.. tekst globaal doorlezen, vervolgens de vraag Rolt met ogen en ga naar het stuk waar de vraag over gaat, lees deze dan goed door en probeer de woorden te vertalen, weet je niet wat een woord betekent, probeer het dan af te leiden van Engels, italiaans, Latijn oid. probeer ook belangriijke woordjes te leren die vaak voorkomen in teksten die belangrijk zijn voor het tekstbegrip, wij hebben daar een aantal lijsten van gekregen... volgens mij kom je met een grote woordenschat al een heel end..

En anders gewoon gokken Pestend
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2005 4:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

allereerst: ik zie allerlei tips als "Franse tv kijken", maar ik hoef alleen maar te lezen, niet te luisteren. Houdt mond dicht

(@Nini:) De meerkeuze vragen worden meestal in het Frans gesteld, de open vragen meestal in het Nederlands.

Tekst globaal doorlezen schiet niet op, want dan staat er allemaal abracadabra voor mij. Als ik er diep op in ga, is dat voor een ander het globale lezen, zeg maar. Rolt met ogen (ja, kunnen we het nog volgen? Pestend)

En veel lezen... Tsja, dat deed ik ook wel (uit de examenbundel, want die zijn van hetzelfde niveau als de toetsen), maar dat helpt gewoon niet. Ik kan een hoop teksten lezen, maar ik ga er niet (merkbaar) op vooruit. Treurig, sip

De docente heeft al wel tegen mij gezegd dat ze haar mentoruren wil gebruiken om Frans bij de herkansers bij te spijkeren (godver, 2 tussenuren, maar dat moet dan maar). Uitdrukkingloos
lynca
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2005 6:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Veel lezen en ach soms duurt het lang voordat je je vorderingen merkt. Tja, succes Aai
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2005 8:03 pm    Onderwerp: Re: Frans Reageer met quote

DJ JB schreef:
O ja... het gaat hier over Frans1, dus alleen maar leesvaardigheid. En ik kan blijven oefenen met de examenbundel, maar dat schiet niets op. Treurig, sip

whoow wat heb jij het makkelijk zeg! Geschrokken, verbaasd ik heb ook frans 1 en doe ook dit jaar examen, maar bij ons wordt er precies hetzelfde beandeld en getoetst als voor frans 1,2...ik moet dus naast lezen ook kunnen luisteren en schrijven... maar wat ik doe als ik leestoetsen heb is dat ik gewoon franse kranten ga lezen of ik zet een dvd op met franse ondertiteling (ook frans laten praten anders luister je het engels) en dan gaat het echt goed.

succes! Steekt duimen op
Naar boven
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2005 8:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Franse DVD is wel leuk idee (met de Franse ondertitels dus), ga ik van het weekend denk k ff uitproberen! Aanbidt
Polyhymnia
Optimaat

BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2005 8:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

moet je zeker doen...je kunt een film uitkiezen die je leuk vindt, je hebt hem waarschijnlijk al eens gezien en je kunt het beter begrijpen doordat je de woorden ziet terwijl iemand iets doet, dus ofwel weet je al waar de dialoog over gaat, ofwel je kan het raden, aan de hand van de situatie...het enige nadeel is dat niet alle DVD's franse ondertitels hebben (met name illegaal gekopieerde/gedownloade DVD's)

maar ja..in ieder geval veel succes.
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Do Feb 10, 2005 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Polyhymnia schreef:
het enige nadeel is dat niet alle DVD's franse ondertitels hebben (met name illegaal gekopieerde/gedownloade DVD's)
Nieuwe DVD's vaak niet nee, maar oude DVD's wel. Ik weet zo wel een paar DVD's uit te toren te trekken waar ze gegarandeerd op staan. (Amsterdamned, een Bondfilm, Three Kings, nog wat goedkope films... Pestend)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige vakken Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: