Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Vrij vragen en krijgen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Scholen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sacrificial Fire
Artemis

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 7:44 pm    Onderwerp: Vrij vragen en krijgen Reageer met quote

Dag lieve forummers, ik heb wederom jullie hulp nodig.
Voor de schoolkrant ben ik bezig voor een artikeltje over hoe asociaal onze school zich gedraagt tegenover de leerling die van ver komt; het kan ze niks schelen als je meer reistijd dan lestijd hebt, tussenuren (ook al zijn het er vier op een dag) moet je maar in zien te vullen en andere ongein.
Nou wilde ik eigenlijk weten hoe dat bij jullie op school zit. Als je bijvoorbeeld twee tussenuren hebt, en daarna nog één uur les, kun je dan voor dat ene uur vrij krijgen? En als je asociaal vroeg van huis moet, mag je dan later komen? Of als je de trein moet halen, kun je dan een pasje krijgen waardoor je eerder uit de les mag?

Bij ons op school mag je vanaf drie tussenuren en één uur les daarna wegblijven, voor de rest is er zero-tolerance. Later op school komen mag alleen als je voor 7.15u weggaat, en over het verkrijgen van eerder-weg-pasjes zijn volgens mij geen regels, alleen een handtekening van je ouders.
Op zich nog niet heel vreselijk, maar onze school is de enige gereformeerde school in een omtrek van ongeveer honderd kilometer, dus ongeveer de helft van de leerlingen komt niet uit Amersfoort, waar de school staat, maar Utrecht, Zeewolde, Spakenburg, Nijkerk, Ede, Hilversum, Barneveld, Putten, et cetera. Meestal ben je minstens twee uur per dag onderweg, en daarom vind ik dat ze de regels wel wat mogen versoepelen.

Hoe zit het bij jullie?
Morri
Artemis

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 7:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tussenuren zijn bij ons zelfstudieuren dus je krijgt nooit vrij, al heb je zes tussenuren achter elkaar. Als je vroeg van huis komt... daar is niets over geregeld volgens mij. Ik heb klasgenootjes die dagelijks 20 km fietsen, maar die moeten er gewoon om 08.30 uur zijn. Dat vind ik ook niet meer dan logisch... Vragend, in de war Van die pasjes hebben wij niet, maar als je even met een leraar overlegt dan mag het wel, anders ga je gewoon naar je coordinator, daar doen ze niet moeilijk over volgens mij.

de dingen hebben jou nodig
om gezien te kunnen worden

K. Schippers
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PieterYtsma
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 7:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk eerlijk gezegd dat je weinig te klagen hebt...
Naar boven
-MoiDea-
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook wij moeten altijd gewoon op school blijven. Ook mensen die 's ochtends 21 km moesten fietsen moesten er om 08.15 zijn.
Alleen als je op een dag alleen één K-uur had was er overleg nodig, voor de rest moest je gewoon niet zeuren Pestend
M...
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 8:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

laten we even eerlijk zijn: de Belgen op dit forum zullen beamen dat zij elke dag 7 (of soms zelfs Cool lesuren hebben... Jullie hebben echt niet te klagen hoor...
Djavizz
Centurion

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben Nederlander en ik heb 7 uren, moet om 7.00 uur van huis weg, woon in Amsterdam-Zuid en reis naar Haarlem met de trein van A'dam Centraal.
Bij ons is er weinig tot niets over geregeld, moet ik eerlijk toegeven...

Btw: Sacrificial Fire, ken je iemand die Joppe Arnold wordt genoemd en op jouw school zit?
Foefel
Artemis

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 9:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

M... schreef:
laten we even eerlijk zijn: de Belgen op dit forum zullen beamen dat zij elke dag 7 (of soms zelfs Cool lesuren hebben... Jullie hebben echt niet te klagen hoor...

Klopt! En daarbij komt nog dat we GEEN tussenuren hebben, dat we NOOIT naar huis mogen als een leerkracht ziek of afwezig is en dat we ELKE DAG tot na 4 uur les hebben, op dinsdag zelfs tot 10 over 5! Ik wil ook in Nederland naar school!

Vroeger was alles zo mooi
Zonder huizen, wegen en fabrieken
Eerst was alles wondermooi
En nu is het gewoon een
ROTZOOI
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Merlijn
Plebeër

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij op school moet je er gewoon half acht zijn, en als je iets hebt uitgehaald nog 3 kwartier eerder. Aan later weg gaan doen ze al helemaal niet maar de school ligt midden in de stad dus tijdens tussenuren heb je wel wat te doen Vrolijk

BTW: David, op welke school zit je?
Athena_Pandora
Centurion

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wij mogen ook niet in tussenuren naar huis, maar aangezien iedereen dichtbij de school woont, gaat iedereen door naar huis. Verder moeten wij om 8.15 beginnen en ken ik geen mensen die later mogen beginnen. Overigens werd mij op een andere school, toen ik op de open dag was, wel aangeboden dat ik later mocht beginnen als ik daar op school zou komen (omdat ik dan 1 uur moest reizen)
Tim
Optimaat

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 12:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben elke ochtend half 7 de deur uit, en ik begin om 8.15 No way dat ik dan later aan mag komen hoor!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Melpomene
Centurion

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bij ons op school moet je om 8.15 op school zijn, tenzij je de eerste uren vrij hebt. Als een leraar ziek ik krijgen we huiswerkopvang, maar als een leraar waarvan we het laatste uur les krijgen ziek is, krijgen we gewoon vrij. Je mag zelf weten wat je in tussenuren doet. Je mag gewoon weggaan, als je het volgende uur er weer bent...
Summer
Artemis

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 3:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Foefel schreef:
M... schreef:

Klopt! En daarbij komt nog dat we GEEN tussenuren hebben, dat we NOOIT naar huis mogen als een leerkracht ziek of afwezig is en dat we ELKE DAG tot na 4 uur les hebben, op dinsdag zelfs tot 10 over 5! Ik wil ook in Nederland naar school!

Inderdaad! En wij mogen zelfs 's middags nooit weg.

Maar ik vraag me af, hoe zit dat met die tussenuren? Zijn die vastgelegd op schema om rusten in te lasten (in dit geval, waarom de dag niet gewoon vroeger laten stoppen en alle lessen achter elkaar?), of omdat er niet genoeg leerkrachten zijn opdat alle klassen altijd les zouden hebben, of is dat wanneer de leraren niet kunen komen, of heeft het totaal geen nut en heeft een of andere debiel het ingevoerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Melpomene
Centurion

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 3:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als een leraar afwezig is en er geen andere leraar is die ons op kan vangen, zijn we dat uur vrij. Maar meestal krijgen we dan huiswerkles en moeten we de hele les braaf bezig met ons huiswerk Vrolijk
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 3:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Summer schreef:

Maar ik vraag me af, hoe zit dat met die tussenuren? Zijn die vastgelegd op schema om rusten in te lasten (in dit geval, waarom de dag niet gewoon vroeger laten stoppen en alle lessen achter elkaar?), of omdat er niet genoeg leerkrachten zijn opdat alle klassen altijd les zouden hebben, of is dat wanneer de leraren niet kunen komen, of heeft het totaal geen nut en heeft een of andere debiel het ingevoerd?

Nee, tussenuren zijn er omdat je in Nederland vanaf klas 4 een bepaalde richting (profiel) kunt kiezen en dan naast dat profiel extra vakken (het vrije deel) dus dan komt het erop neer dat gewoon niet iedereen dezelfde vakken heeft, zelfs niet de mensen die wel dezelfde richting doen. En dan ontstaan er gaten, waarin je officieel aan je huiswerk moet werken maar bij mij op school wordt dat niet gecontroleerd dus dat doe je soms, maar soms ook niet. Vrolijk

Oh ja, als een docent ziek is, kregen we in de eerste en tweede altijd een waarnemer, maar daarna niet meer. In de onderbouw werd wel eens geschoven met uren zodat je een uur eerder uit was of een uur later naar school kon gaan maar ja dat gaat niet meer in de bovenbouw met al die verschillende roosters...

Ontopic:
Ik zit niet op een school waar heel veel mensen van ver komen (max. Zwanenburg/Halfweg/Amsterdam en de andere kant op Lisse = max. 20 km, maar dat is echt heel erg maximaal) dus wij hebben niet echt van die speciale regels voor verre reizigers. (ik ben al helemaal geen verre reiziger; ik woon op max. 1 km van school) "Vroeger" bestond er de regel dat als je langer aan het fietsen was dan dat je op school zou zitten, je thuis mocht blijven. (dus bijv. je woont in Amsterdam en hebt maar 2 uur les) Deze regel is echter afgeschaft. Verder is alles ook strenger geworden nu, één uurtje spijbelen en je mag meteen de volgende dag om acht uur komen + corvee na schooltijd. Mocht je twee tussenuren hebben, dan een uur les en dan uit, dan moet je officieel gewoon naar die ene les, maar heel soms kun je wel even een dealtje sluiten met de desbetreffende docent...Hypocriet, schijnheilig
Morri
Artemis

BerichtGeplaatst: Za Feb 04, 2006 3:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nieni schreef:
Summer schreef:

Nee, tussenuren zijn er omdat je in Nederland vanaf klas 4 een bepaalde richting (profiel) kunt kiezen en dan naast dat profiel extra vakken (het vrije deel) dus dan komt het erop neer dat gewoon niet iedereen dezelfde vakken heeft, zelfs niet de mensen die wel dezelfde richting doen. En dan ontstaan er gaten, waarin je officieel aan je huiswerk moet werken maar bij mij op school wordt dat niet gecontroleerd dus dat doe je soms, maar soms ook niet. Vrolijk

Precies. Bij ons is het ook wel eens dat bijvoorbeeld bij een cluster Grieks (dus alle vierdejaars leerlingen Grieks, maar die zitten dan wel in 2 verschillende klassen) iedereen een bepaald uur vrij heeft, maar de docente niet. Omdat mensen zoveel keuzevrijheid hebben, is het onmogelijk geworden een aansluitend rooster te maken. Dat heeft niet heel erg met leraren te maken, ik ben bijvoorbeeld de enige uit mijn richting in het vierde jaar met Grieks, moet ik dan privéles krijgen terwijl er in mijn jaar slechts 14 leerlingen Grieks hebben?

de dingen hebben jou nodig
om gezien te kunnen worden

K. Schippers
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Scholen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: