Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Gymnasium
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Scholen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Imperator Daan
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 12:16 am    Onderwerp: Gymnasium Reageer met quote

Ik heb echt een hekel aan mijn school. Ze maken het voor mij niet mogelijk om N&T te kiezen met latijn EN grieks, wat ik wel heel erg graag wil. Ze zetten bij het gymnasium 1 verplichte klassieke taal uit het gemeenschappelijk deel naar vrije deel (keuze uit 1 examenvak), zodat als je je gymnasium status wil behouden je daar moet kiezen voor latijn of grieks en zo kan je ze nooit allebei kiezen. Wat een systeem?! Geeft over
Wat vinden jullie hier nou van? En hoe is het bij jullie op school?
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 12:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

De landelijke richtlijnen zijn (of waren in mijn tijd) zo, dat je MINSTENS 1 examenvak moest kiezen in je vrije deel, naast alle verplichte vakken. De school moet het mogelijk maken om meerdere vakken te kunnen kiezen (je hebt immers bepaalde vakkencombinaties nodig om in aanmerking te komen voor bepaalde studies).

Bij klassieke talen is het een 'klassiek' probleem dat de talen simultaan worden gegeven, dus dat Latijn en Grieks op dezelfde tijdstippen worden gegeven. De enige optie dan is: volg de helft van de ene taal en de helft van de andere taal, veel zelfstudie om bij te blijven, aantekeningen van anderen kopieren, overleggen met docenten wat de belangrijke lessen zijn om bij te wonen.

Dit lijkt me niet specifiek iets voor N&T-leerlingen, maar voor iedereen.

Mocht het echt iets met je profiel te maken hebben, moet je gewoon doorzeuren. Ik kon vroeger ook geen CKV3muziek kiezen in de vrije ruimte met mijn N&T, maar uiteindelijk heb ik het vak toch gevolgd (kostte me wel af-en-toe een scheikunde les en ik kon een half jaar lang maar 1 van de 2 ckv3-lessen per week volgen). Gewoon erop blijven hameren dat ze het je toch moeten kunnen aanbieden, maar houdt er rekening mee dat je compromis moet kunnen sluiten met andere vakken (en je vrije tijd).
De Prof
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 1:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gooi het op je eigen verantwoordelijkheid! De school kan je in principe toch niet verbieden om een vak te volgen. Is er aanwezigheidsplicht? Als jij alles kan doen met zelfstudie en gewoon je punten haalt hoeft er toch geen probleem te zijn? Bij mij op school gebeurde het dat er mensen waren met dubbele profielen en nog extra vakken erbij. Inderdaad ook met een dubbele klassieke taal die dan inderdaad de helft van latijn en de helft van grieks volgden. Dit werd dan gedeeltelijk opgevangen met extra vragen aan de docenten en ook bepaalde uren door de week heen waar je extra les in een bepaald vak kon volgen. Ga sowieso naar je decaan en leg hem/haar uit wat je probleem is en kijk samen hoe je het op kan lossen. Succes ermee.
Saskiaatje
Odysseus

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 1:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een N&T-rooster gevolgd met Grieks én Latijn (en biologie), maar dat ging inderdaad ook niet al te vlotjes. Zoals hier boven al is gezegd: je moet het op eigen verantwoordelijkheid gooien. Dat vereist een behoorlijke dosis roostercreativiteit die de roostermaker niet kan toepassen omdat hij door jouw hele rooster in te plannen de rest van de jaarlaag waarschijnlijk 300 tussenuren meer geeft (dat was bij mij althans het geval). Dus wat ga je doen: een lesje hier, een lesje daar. Pen aantekeningen over van andere mensen en zorg dat je in je vrije tijd de lessen die je gemist hebt een beetje bijleest. Het is echt wel te doen en ik kan het je van harte aanbevelen Pestend Nu maar hopen dat je school gesteld is op actieve mensen met zelfdiscipline!

Mijn tip: knoop goeie banden aan met:
1) conciërges (die niet meteen naar huis bellen als een leraar je als afwezig meldt, omdattie weet dat je in een andere les zit).
2) jaarlaagcoördinator (zodat die ongeveer weet waar je zit, voor brand enzo)
3) belangrijkste: ROOSTERMAKER. Hij heeft alle roosters, weet wanneer iedereen op school is en is vaak bereid toch wel eventjes naar een oplossing te kijken als je vriendelijk glimlacht. Aan het einde van het jaar wil ie je dan trouwens nooit meer zien en begin volgend jaar moet je achteraan de rij aansluiten omdat je een bordje 'probleemgeval' op je hoofd hebt Knipoog, niet serieus
Imperator Daan
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 8:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst heel erg bedankt. Ik denk dat ik gewoon eerst ga vragen of het kan dat ik dat vak er naast gewoon volg en als dat teveel moelijkheden veroorzaakt, zorg ik dat ik het zelf doe. Ik denk dat het wel zal gaan lukken, want hoe kunnen ze in godsnaam een leerling die een vak extra in z'n eigen tijd erbij wil volgen en af en toe een les op school bijwonen, verbieden om in dat vak examen te doen. Maar erg bedankt jongens voor jullie wijze raad:wink:
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 2:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd dat nog niemand je aangeraden heeft eerst met je docent(en) te overleggen... Want zij kunnen een goed woordje voor je doen, weten hoe jij in de les bent, kunnen inschatten of je het aankunt, willen je vast wel helpen als je ergens vastloopt...et cetera. Overigens valt een klassieke taal landelijk in het vrije deel, een van de nadelen van de tweede fase...

Ik heb overigens C&M gedaan met Latijn en Grieks en dat kon prima ingeroosterd worden (behalve soms een beetje een gatenrooster) omdat ik Duits1,2 liet vallen. Maar at is een specifiek C&Mgeval en dus niet op jou van toepassing...
De Prof
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 3:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met C&M kan je toch een moderne taal vervangen door een tweede klassieke taal? Vrolijk
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 4:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Prof schreef:
Met C&M kan je toch een moderne taal vervangen door een tweede klassieke taal? Vrolijk

Dat bedoel ik ook, maar daar heeft de topicstarter dus niks aan.
Tauranore
Odysseus

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 4:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Prof schreef:

Klopt. Je kunt Frans of Duits bij ons er uit gooien. (Ik heb ze wel gehouden, maar heb dan ook alleen Latijn.)

Bij ons zijn Grieks en Latijn nooit tegelijk, dus die botsing hebben we niet. Als N&T'er kun je een paar botsingen hebben met bijv. scheikunde/natuurkunde etc, maar dat is eigenlijk nooit bij alle lessen het geval. Er zijn mensen bij ons op school die botsingen hebben, maar dat is vaak goed te combineren, omdat het hoogstens 1 of 2 uur per week gebeurt. In de Tweede Fase moeten we vooral zelfstandig vertalen in de les, wat je dus ook thuis kunt doen. Er wordt rekening gehouden met botsingen, de uitleg gebeurt bijv. op een moment dat het rooster niet botst. (Misschien kun je zoiets ook afspreken met je leraren!)[/i]
Andromeda
Optimaat

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 5:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij ons worden de lessen latijn en grieks ook gewoon ingeroosterd, zodat je het allebei kunt volgen zonder dat je lessen moet missen. Verder mag je zoveel bijvakken kiezen als je wilt, maar je moet wel een 7 gemiddeld staan geloof ik Knipoog, niet serieus ik heb zelf Latijn, Grieks, filosofie, maatschappijleer en geschiedenis bij N&G en dat is best te doen. Filosofie en maatschappijleer zijn wel op hetzelfde uur ingeroosterd en voor geschiedenis volg ik helemaal geen lessen. Maar in principe zou het idd op iedere school mogelijk moeten zijn om de vakken te kiezen die je wilt, desnoods (gedeeltelijk) met zelfstudie Vrolijk
Imperator Daan
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je wat nou het rare van mijn school is? Ze willen de klassieke taal uit het gemeenschappelijk deel weghalen en daarvoor in de plaats een moderne vreemde taal doen, zodat je latijn/grieks MOET kiezen om je gymnasium status te behouden. Zo kan je ook geen andere vakken erbij meer kiezen zoals filosofie, economie etc. Dit slaat gewoon nergens op en als het niet veranderd wordt bevelen mijn ouders me aan om van school te verwisselen. Echter hoop ik niet dat het zo veer loopt.
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 7:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij ons zaten de klassieke talen ook in het vrije deel.
En of ze nu in je gemeenschappelijke deel of het vrije deel zitten, maakt helemaal niets uit, het is gewoon een manier van het beestje een naam geven, maar het beestje blijft.

Dat ze een andere moderne taal erin gooien, lijkt me stug. Als je al Frans1 en Duits1 hebt, kun je niet nog meer vreemde talen erbij krijgen in je verplichte deel. Niet bij N&T in ieder geval.
Nienna89
Artemis

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 7:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een N&T-vriend van mij doet Latijn, Grieks, volgens mij ook nog informatica, en die sprokkelt geen een uur. Dus 't moet allemaal makkelijk te doen zijn.

I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!

It ain't the coffee in my kitchen! ~ Jimmy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger
Imperator Daan
Plebeër

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 10:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nienna89 schreef:
Een N&T-vriend van mij doet Latijn, Grieks, volgens mij ook nog informatica, en die sprokkelt geen een uur. Dus 't moet allemaal makkelijk te doen zijn.

Woon jij in alphen aan den rijn ? Ik namelijk wel ..
Nienna89
Artemis

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2006 10:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Imperator Daan schreef:
Nienna89 schreef:

Woon jij in alphen aan den rijn ? Ik namelijk wel ..

Daar heb je al over ge-PM-d, en je hebt ook al antwoord terug. Da's al 'n tijdje geleden.

I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!

It ain't the coffee in my kitchen! ~ Jimmy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Scholen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: