Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Gymnasiasten/Vwo'ers
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Scholen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Numitor
Plebeër

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 7:59 pm    Onderwerp: Gymnasiasten/Vwo'ers Reageer met quote

Hallo Gymnasiasten/Vwo'ers,

Ik zelf doe Havo en ik heb wel genoeg vrije tijd voor m'n eigen.
Op de basisschool zei mijn meester altijd dat je bij Vwo bijna nooit vrije tijd hebt. Ik heb een vraag aan jullie.
Hebben jullie vrije tijd? Of bijna helemaal niet?

Mvg, Numitor
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 8:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ligt er maar net aan hoe goed je bent in leren en het maken van huiswerk. Dat verschilt per persoon. Ik kan bijvoorbeeld heel snel leren en dingen snappen. Sommigen hebben daar bijvoorbeeld wat meer moeite mee. Ook hangt het er vanaf of je wel serieus bezig bent met het vak. Als je bijvoorbeeld helemaal niks bijhoudt, heb je veel vrije tijd maar ga je finaal op je bek in de toetsweek.

Ik zit nu midden in de toetsweek en heb niet echt veel tijd om leukere dingen te doen. Ik moet vrij veel toetsstof doornemen en herhalen maar dat heb ik zeker wel voor over. Ik zit per dag zo'n 2 à 3 uur aan mijn huiswerk voor de komende twee dagen. Voor een boekverslag in totaal zo'n 6 uur, verspreid over een aantal dagen.

De sleutel tot de vrije tijd is eigenlijk plannen. Elke dag een beetje huiswerk maken voorkomt onnodige inhaalslagen die je van je vrije tijd beroven. Ook weet je ongeveer 70% van de toetsstof al voor je begint met intensief leren.

Maar nogmaals, dat verschilt per persoon. Ik heb naar mijn mening genoeg tijd om leuke dingen te doen. Ik zit bijvoorbeeld veel op fora en praat met veel mensen van over de wereld. In het weekend doe ik dat het meest, maar als ik wat tijd over heb doordeweeks dan ga ik daar ook mee bezig.

Babet zei:
"Bjorn is zo cool, dat als hij een kamer binnen loopt, de entropie configuratie gelijk wordt aan 0." Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Sacrificial Fire
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ontkrachting der stelling: ik ben (of eerder gezegd: was) VWO-er en ik had altijd vrije tjid.
Maar goed, het hangt er een beetje vanaf hoe slim je bent, hoe serieus je het neemt en ook wel een beetje welk vakkenpakket je hebt. Je hebt op het VWO een behoorlijke variatie in intelligentieniveau's onder de leerlingen (misschien nog wel meer dan op de havo, omdat VWO "het hoogste niveau" is, je kunt dus niet als je te slim bent voor het VWO een niveautje hoger doen) en je hebt dus mensen die niets uitvoeren en het toch wel halen.
Hoe serieus je het neemt: je hebt mensen die per se overal een negen voor willen halen, en zich dus ook helemaal te pletter werken, maar die zijn zeldzaam.
En het vakkenpakket: het schijnt dat je met een alpha-pakket meer tijdrovende werkstukken en verslagen moet maken, maar in hoeverre dat ook echt meer werk oplevert weet ik niet; bèta's vreten ook niet de hele dag uit hun neus, denk ik.
Morri
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 8:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, ik heb het af en toe verschrikkelijk druk en dan heb ik idd weinig vrije tijd, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik vijf bijvakken heb. Knipoog, niet serieus Voor iemand die qua intelligentie op de havo hoort, is vwo waarschijnlijk te zwaar en diegene zal ook niet veel vrije tijd hebben dan. Als ik een 'normaal' pakket zou doen, zou ik volgens mij genoeg vrije tijd hebben. Vrolijk Over het algemeen vind ik het goed te doen - zeker als je mijn punten bekijkt Hypocriet, schijnheilig - maar ik zal niet zeggen dat ik hele dagen voor me uit zit te staren.

de dingen hebben jou nodig
om gezien te kunnen worden

K. Schippers
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sacrificial Fire schreef:
bèta's vreten ook niet de hele dag uit hun neus, denk ik.

Neuh, niet altijd. Maar wel vaak. Pestend Bèta is meer snappen en toepassen dan leren en gebruiken. Het vereist wel het nodige inzicht, en sommige verslagen voor bijvoorbeeld Natuurkunde kunnen wel behoorlijk wat tijd in beslag nemen.

Babet zei:
"Bjorn is zo cool, dat als hij een kamer binnen loopt, de entropie configuratie gelijk wordt aan 0." Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
@my0505
Centurion

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 8:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb altijd redelijk veel vrije tijd gehad. Maar ik was 1 van de weinige bij mij in de klas die het huiswerk maakte. Dat scheelt echt met toetsweken, dat ben ik met Gigano eens. En het ligt ook aan wat je wilt. Een meiske bij mij uit de klas wilde super graag cum laude slagen en zat de hele dag aan haar school werk.. Dag in dag uit! En ik ben met iets minder ook tevreden. Ik vind dat ontspanning heel belangrijk is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
eVoLi
Odysseus

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 9:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het met momenten wel druk, maar dat ligt vooral aan de leraren eigenlijk Pestend 1 a 2 weken voor het rapport beseffen ze ineens dat ze nog niet genoeg punten hebben en beginnen dus als gek toetsen en taken op te geven Rolt met ogen

M'n redelijk groot aantal vaste hobby's kan er ook iets mee te maken hebben: dit jaar zag m'n weekplanning er zo uit: maandah enige vrije avond van de week Pestend Dinsdag 19.30-21.00 volleybal, woensdag 13.00-14.00 klarinet les, 's avonds 21.00-22.30 volleybal, donderdag 17.00-18.00 zangles, vrijdag 18.00-19.30 training geven en vaak onmiddellijk daarna nog wedstrijd volleybal. Zaterdag 10.00-11.00 koor en mogelijk match op zaterdagnamiddag/-avond of soms zondag. Daarnaast lees ik ook veel en zit ik vaak op de computer.

M'n punten hebben er niet echt onder te leiden, gemiddeld ongeveer 80%, zou nog wel meer kunnen zijn maar goed, echt heel intensief studeren heel het jaar door zou ik niet volhouden denk ik. Zolang ik maar grote onderscheiding haal over 14 dagen, al ziet het er dankzij wiskunde somber uit Houdt mond dicht
Nienna89
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 9:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik voer geen flikker uit voor school. Heel af toe is daar 'n uitzondering op, als ik 'n verslag ofzo in moet leveren, maar vaak krijg ik die af in mijn immense hoeveelheid tussenuren. Ik zit dus wel veel op school, maar als ik daar weg ga, ga ik ook écht weg van school. Toetsweken zijn daarop nauwelijks 'n uitzondering, als ik iets één keertje doorlees weet ik het meestal wel, en waarom zou ik er dan meer tijd aan besteden?
Ik kan dus elke avond vrij besteden, en ook in het weekend ben ik niet met school bezig. Wel zit ik vaak van half negen tot kwart over vier op school, wat toch eigenlijk best lang is. Maargoed, vanaf kwart over vijf 's middags tot half zeven 's ochtends kan ik mijn tijd vrij indelen.
Maar natuurlijk heb ik te weinig vrije tijd, meer vrije tijd is goed. Knipoog, niet serieus

I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!

It ain't the coffee in my kitchen! ~ Jimmy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2007 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat vorig jaar op VWO en begin nu eigenlijk pas te merken hoe veel vrije tijd ik toen had, in vergelijking met nu, op de universiteit. Ik was er wel een die veel deed, en vaak haar huiswerk af had, maar ook wel dingen oversloeg (Engelse woordjestoetsen, daar begon ik 1 dag vantevoren aan). En vaak haalde ik nog 8'en en 9'ens ook. Maar ik was niet iemand die de avonden gebruikte om te studeren, of nachten doorhaalde om voor de toets van de volgende dag te leren. Het meeste deed ik op school. En dat bleek genoeg. Vaak had ik dus hele middagen vrij om te doen wat ik wilde.
En nu, op de uni, kom ik zo'n beetje om in het werk, zeker nu, met de tentamenweek voor de deur. En als je dán nog probeert om al je hobby's en andere belangrijke zaken bij te houden, kom je toch wel in de knoop... Een van de eerste dingen die ik heb laten vallen, is sport, het tweede: de actualiteit bijhouden door het lezen van opiniebladen en de hele zaterdagkrant. Gewoon geen tijd voor.

Ergo: voor mij was het vwo achteraf best relaxt.
Maar dat hangt, zoals al gezegd, erg af van hoe je ertegenover staat, hoe snel je dingen oppikt en hoeveel je je huiswerk maakt (dat onderschatten mensen nog wel eens, maar als je al je huiswerk maakt, hoef je in de toetsweek bijna niets meer te doen).
Mijn broertje doet nu ook VWO, en hij fietst er met een boel bèta vakken zo doorheen, begint 1 dag vantevoren met doorlezen en haalt nog negens voor schei- en natuurkunde. Maar mijn broertje op VMBO moet daar al hard genoeg voor werken: ook al doet hij goed zijn best, hij zal praktisch nooit negens halen. Hij is gewoon een kind van de praktijk.

Edit: Mods, is dit topic niet beter te verplaatsen naar het topic AKT of Scholen?

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Noraly
Artemis

BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2007 11:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nienna89 schreef:
Ik voer geen flikker uit voor school. Heel af toe is daar 'n uitzondering op, als ik 'n verslag ofzo in moet leveren, maar vaak krijg ik die af in mijn immense hoeveelheid tussenuren. Ik zit dus wel veel op school, maar als ik daar weg ga, ga ik ook écht weg van school. Toetsweken zijn daarop nauwelijks 'n uitzondering, als ik iets één keertje doorlees weet ik het meestal wel, en waarom zou ik er dan meer tijd aan besteden?
Ik kan dus elke avond vrij besteden, en ook in het weekend ben ik niet met school bezig. Wel zit ik vaak van half negen tot kwart over vier op school, wat toch eigenlijk best lang is. Maargoed, vanaf kwart over vijf 's middags tot half zeven 's ochtends kan ik mijn tijd vrij indelen.
Maar natuurlijk heb ik te weinig vrije tijd, meer vrije tijd is goed. Knipoog, niet serieus

Same here. ookal ben ik nu klaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Turnstertjuh
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Jun 19, 2007 4:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit op het Gymnasium.. Ik hoef echt bijna niks te doen! Alleen af en toe een proefwerkweek en wat projecten. Qua vrije tijd heb ik voldoende hoor! Ik turn ongeveer 6 uur in de week. (Wat nog best wel weinig is!) En ik speel nog dwarsfluit, wat binnenkort gitaar gaat worden. Verder doe ik thuis gewoon snel mijn huiswerk, wat echt serieus mee valt! Op sommige dagen ben ik gewoon huiswerkvrij en kan ik doen wat ik wil! Erg vrolijk, lachend
Alex_jje
Patroklos

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2007 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit ook op het gymnasium, en ik voer er dus echt niks uit. Ik maak bijna nooit mijn huiswerk en begin een dag voor mijn proefwerken met leren.Toch haal ik best goede cijfers, omdat ik geen moeite met school heb. Het vwo/gymnasium is niet moeilijker of harder werken als je slim genoeg bent (hoewel het excuus: 'Je zit op het gymnasium dus je moet wel hard werken!' vaak bij mij op school gebruikt wordt als iemand zijn of haar huiswerk weer eens niet af heeft).
Benedictus17
Plebeër

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2007 11:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit op een gymnasium. Ik werk echt keihard, maar de resultaten mogen er dan ook wel wezen. (eindrapport: een tien, enkele negens, veel achten, en twee zevens.)
Ik ga altijd voor een 10. Met als gevolg dat ik weinig vrije tijd heb, ook in de weekenden ben ik druk. (Ook vanwege een hobby wat nu meer op een bijbaantje begint te lijken..)
Maarja, nu heb ik vakantie. Als je bij mij op school niks uitvoert red je het dus echt niet, tenzij je echt een fotografisch geheugen hebt ofzo.

~*~Diviana~*~
Naar boven
pinkypooh_mewj
Odysseus

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2007 7:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb echt het gevoel dat ik er heel veel voor doe, maar niet genoeg. Ik zit altijd eigenlijk wel met m'n boeken, maar alles wat ik lees dringt dan niet goed door. Dus ik vraag me wel eens af of mijn leermethode gewoon bagger is, of dat ik het gewoon niet kan. Ik heb gemerkt dat mijn cijfers omhoog gingen sinds ik serieus aan m'n huiswerk ging zitten en goed concentreerde. Daarbij ben ik niet eens zo slim, dus gymnasium is wellicht iets te hoog gegrepen voor mij... En er zijn van die mensen die altijd negens halen terwijl ze geen reet uitvoeren (tenminste, dat beweren ze dan. Misschien zitten ze wel dag en nacht te studeren maar willen ze dat niet zeggen) en dat is soms best wel irritant.....
eVoLi
Odysseus

BerichtGeplaatst: Wo Jul 25, 2007 11:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

^Zoals je het beschrijft ligt het misschien inderdaad aan je studiemethode, ik vergeet eigenlijk ook altijd dingen die ik gewoon een paar keer lees, het hangt een beetje af van het vak maar meestal werken samenvattingen het best bij mij. Je hebt eigenlijk 3 grote methodes: lezen, mondeling of schriftelijk, misschien moet je ze allemaal eens proberen en kijken wat het beste werkt. [/goed raad-modus]

In mijn ex-klas zaten er inderdaad wel een paar die stoer wilden doen en zeiden dat ze niets deden voor school, terwijl je uit bepaalde dingen (superveel vragen stellen aan de leerkracht voor het examen, nota's bedelen bij anderen,...) en hun punten. Maar voor bepaalde vakken (waaronder Latijn) heb ik eigenlijk echt niet veel geleerd en toch heel hoge punten gehaald, terwijl het voor wiskunde net andersom was, veel werken en maar net geslaagd.

Zoals ik hier al wel eens eerder gepost had, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik te weinig vrije tijd had, ik heb zelden problemen gehad om volleybal (4u training en match) en muziekschool (klarinet, zang en koor) te combineren met school, behalve in sommige periodes, net voor examens of rapporten of als we weer eens een lading groepswerkjes hadden bijvoorbeeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Scholen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: