Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Gebrek aan moderators; twee vragen aan jullie allen!
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Opmerkingen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 11:01 pm    Onderwerp: Gebrek aan moderators; twee vragen aan jullie allen! Reageer met quote

Hallo iedereen

Ik heb twee vragen aan jullie allemaal, leden en modjes. Na ruim bekeken te hebben hoe het er aan toe gaat op dit forum heb ik vernomen dat één bepaalde moderator het steeds zwaar te verduren krijgt. Naar mijn idee is er altijd een iemand die alle problemen op moet lossen. Sommige modjes verschijnen heel zelden op het forum met een boodschap tussendoor en verdwijnen dan weer een paar dagen of een paar weken zelfs. Ik ben dus van mening dat er te weinig actieve modjes zijn, dat er behoefte is aan een extra moderator om de boel in de gaten te houden. Dus vandaar mijn vragen aan jullie:

1. Lijkt het jullie een goed idee om een extra mod aan te stellen?
2. Wie denken jullie dan dat het meest geschikt is?

Wees alsjeblieft eerlijk.
Alvast bedankt.

Babet zei:
"Bjorn is zo cool, dat als hij een kamer binnen loopt, de entropie configuratie gelijk wordt aan 0." Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Hakan_G
Optimaat

BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1. Lijkt het jullie een goed idee om een extra mod aan te stellen?

Ja. Zo kan er meer "orde" gehouden worden.

2. Wie denken jullie dan dat het meest geschikt is?

Gigano, Latinitas ... Op z'n minst mensen die nog wat aan Latijn en/of Grieks (m.a.w.: klassieke oudheid) doen. Rolt met ogen Daar dient het forum ook voor. LATIJNenGRIEKS.com, weet je wel?

Knowledge isn't just a thought, but also an experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2008 11:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Verplaatst naar opmerkingen, waar hij naar mijn idee thuishoort. (en ook heus wel gelezen wordt, let maar op! Vrolijk)

En ja, Gigano, ik snap je punt wel. Ik denk dat het ook goed is het aan de orde te stellen. We (= Jaap, Prof, MoiDea, M en ik) hebben het er heus wel over, zo af en toe, of het niet nodig is nog een extra iemand aan te stellen. Dus ik ben ook benieuwd naar de reacties van alle forummers.

Ik denk overigens wel dat we het redden, met de beheerders zoals het nu is. Maar ik weet niet of het wel een optimale situatie is, zo. Ik bedoel de beheerders nu zijn allemaal 20+, klaar met school en 3/5 is 'uit' de klassieke talen. 2/5 zit er nog in meerdere of mindere mate in. (mezelf uitgezonderd, potjeslatijn telt niet! M... is natuurlijk docent en MoiDea doet rechten met Grieks, daar doel ik op)

Maar ik vind het lastig om te bepalen wie een goede versterking van ons modteam zou zijn, eventueel. Het zou mooi zijn als het een middelbare scholier is, misschien, voor het evenwicht. Wie dan? Tja, lastig, echt! Gigano of Latinitas, zoals Hakan heeft voorgesteld...ja, kan. Die voldoen echter niet aan het criterium wat ik belangrijk vind, dat middelbare scholier zijn, die binding daarmee nog hebben. Want Gigano is bijna middelbare scholier-af en het is de vraag hoeveel tijd hij volgend jaar gaat hebben voor dingen naast zijn studie (zeker in het begin is dat erg moeilijk te overzien, is mijn ervaring) en Latinitas is ook geen middelbare scholier meer. Feit is wel dat de forumpopulatie een beetje 'oud' (>18 Knipoog, niet serieus) gaat worden en de meeste mensen als ze 18 zijn of al studeren of dit snel gaan doen. Dus ik weet het niet, dat wil ik zeggen.

Ik zou mijn 'middelbare school'-criterium kunnen laten varen, maar dat doe ik nog even niet. Ik geef alleen aan wat ik zelf belangrijk vind, wat mijn overwegingen zijn.
eVoLi
Odysseus

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 12:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap je punt ook wel Gigano, maar op zich vind ik dat het forum best goed loopt en dat er snel wordt ingegrepen en geantwoord op vragen of problemen, maakt niet uit wie het doet en zolang het modje in kwestie of het hele team er geen problemen mee heeft dat, zoals je zei, veel werk bij 1 iemand terecht komt, hoeven wij ons daar niet in te mengen.

De veroudering van de populatie is een ander punt. Ik persoonlijk vind dit geen probleem, fijner zelfs voor mij persoonlijk aangezien ikzelf ook 18+ ben Knipoog, niet serieus en ik geef toe dat ik hier allang niet meer zit voor het Latijn (want ik heb nooit Grieks gehad) op zich, en tja dat is misschien niet zo'n goede evolutie voor sporadische bezoekers die even snel een vertaling zoeken (of ons hun huiswerk laten maken Knipoog, niet serieus ), maar zoveel leuker voor de sfeer (als er tenminste niet over het minste en geringste gediscussieerd wordt Uitdrukkingloos ). Maar ik vind dat er op zich nog genoeg 'kennis' op het forum aanwezig is om die toevallige bezoekers verder te helpen, wat hier ook zeer snel gebeurt (door ook vaak dezelfde mensen, respect!). Moet er daarom, zoals Hakan zegt, speciaal een mod komen die daar actief mee bezig is?

Ik vind het trouwens opmerkelijk, Hakan, dat je net Gigano en Latinitas noemt als kandidaten, terwijl de eerste (voor zover ik weet) vanaf volgend jaar niet meer met Latijn/Grieks zal bezig zijn (of toch niet op studiegebied, doet natuurlijk niets af aan zijn enorme kennis hierover, maar geloof mij, studeren is best intensief, ik denk niet dat je voor je plezier nog wat Latijnse teksten gaat vertalen tussendoor), en dan nog Latinitas als 3e man van jullie triumviraat. Want ja, het past hier misschien niet, maar zo voel ik het aan: zodra 1 van jullie 3 iets zegt, springen de anderen bij, om te beamen en te verdedigen, wat maar al te vaak uitmondt in een welles-nietes spelletje en wij-tegen-de-rest-gevoel. En ja, daar kan je me nu ook gaan om aanvallen, maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Kort samengevat: ik vind het niet onze taak om a) te beslissen of er een nieuwe mod komt en al helemaal niet wie dat moet zijn, op alle fora waar ik kom/kwam werkt het echt niet zo, en zo'n topics draaien maar al te vaak uit op populariteitstests, kliekjesvorming of een rondje crew-bashen. Wat ook weer geen verwijt is naar Gigano of 1 van de andere posters, integendeel, ik begrijp je bezorgdheid en interesse in de forumontwikkeling.
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 12:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik voorlopig alleen nog maar in ga op punt 1. Niet alleen vanwege mijn mening over punt 1, maar ook omdat ik niet goed namen weet te bedenken voor punt twee, omdat er op dit moment geen mensen zijn die aan al mijn criteria voldoen en ook nog op school Latijn en/of Grieks volgen.

Punt 1 dus: in mijn ogen niet echt op dit moment. Ik kijk dan vooral naar de fora die niet in de categorie "algemeen" vallen (zie forumindex). Waar op dit moment het meeste ingrijpen nodig is, is in "overige berichten" en ik ben van mening dat een team bestaande uit tig modjes om ons op de vingers te tikken meer een pleister op de wond is, terwijl je ook kunt voorkomen dat er een wond ontstaat. En dit laatste is inherent aan mijn post in het afdwaaltopic eerder vandaag. No hard feelings. Vrolijk
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 12:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ten eerste: bedankt voor jullie reacties! Steekt duimen op

Ten tweede: Ik heb zelf zitten nadenken over het interessante criterium dat naar boven is gebracht door jullie en ik heb zitten nadenken. Wat verstaan jullie onder een goede middelbare scholier? Als het de bedoeling is dat de nieuw gekozen moderator in de klassieke talen zit dan lijkt het misschien logisch dat deze persoon een middelbare scholier moet zijn. Maar is dat wel zo? Kies een tweedeklasser: ah, fijn! Die blijft nog wel een poos actief met Latijn. Jawel, maar deze persoon is nog niet heel erg bekend met Latijn en kan dus alleen hulp bieden in beperkte mate. En hoe weet je zo zeker dat deze persoon Latijn blijft doen? Het komt wel eens voor dat leerlingen met Latijn stoppen omdat het teveel studielast is of omdat ze het saai beginnen te vinden. Kies een vijfdeklasser; die is lekker actief met Latijn en weet al veel meer dan een tweede klasser, maar ai... die slaagt binnenkort en dan houdt-ie op met Latijn. Of misschien is die juist wel genoeg geïnteresseerd om bij te blijven met zijn of haar kennis?

Het punt dat ik naar boven wil brengen is dat, hoewel het criterium dat de nieuwe moderator een middelbare scholier moet zijn een goed punt is, je niet moet afgaan op dit critierium omdat je hiermee zelf een barricade opstelt. Hoe moet je dan een goede middelbare scholier kiezen die èn goed is in Latijn, èn bereid is te helpen, èn niet al te snel examen doet en ermee kapt?
Wat ik wil voorstellen is dat men kijkt naar vaardigheden en interesses. Ik noem bijvoorbeeld Niels (Latinitas). Hij is weliswaar geen middelbaar scholier maar weet behoorlijk veel van Latijn en is er nog steeds mee bezig. Hij is zo ook nog bezig met het vertalen van teksten.

En Evoli, je merkt terecht op dat ik, Hakan en Latinitas (en vroeger ook nog David) elkaar vaak steunen bij bepaalde dingen, maar dit moet in dit topic zeker buiten beschouwing blijven. Ik heb inderdaad geen zin in vriendenkliekjes die op elkaar gaan stemmen zodat er een oneerlijke keuze valt.
Ook merk je terecht op of het wel noodzakelijk is dat de nieuwe moderator per se zich met Latijn of Grieks moet bezighouden. Ik heb ook dit topic gestart om de constante druk van de genoemde moderator (eerste post) te proberen te verlichten, de persoon in kwestie hoeft wat mij betreft zich niet per se (maar het zou wel handig zijn) bezig te houden met Latijn en/of Grieks. Ik heb nagerekend, en meer dan 83 procent van alle berichten op dit forum staan onder het kopje "Algemeen".

Nina brengt ook nog leeftijd naar boven. Het is inderdaad zo dat de meestje modjes 18+ zijn. Is het dan goed om een wat jongere moderator naar voren te brengen? Misschien wel, misschien niet. De persoon in kwestie moet wel besluiten kunnen nemen en verantwoordelijkheid op zich nemen. Ik zeg niet dat mensen onder de 18 jaar dit niet kunnen, maar algemeen gezien is een wat ouder individu wel wat wijzer. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, echter het is wel een feit waar je rekening mee moet houden. Aan de andere kant geeft een wat jongere mod wellicht een frisse kijk op de zaak?

En als laatste nog een toevoeging als reactie op wat JB zegt. Ten eerste is er niet een team van tig mods aanwezig op een bepaald moment. Vaak is het er maar één, en heel soms twee en zelden meer dan dat. En dan zijn het vaak ook nog dezelfden. Mijn idee is juist om die druk voor die actieve mods te verlagen. De meeste actieve modjes die al zoveel moeten doen hebben dan nog minder druk op hun schouders en als zij minder tijd hebben in verband met studie of werk dan is er een grotere kans (geen garantie natuurlijk) dat er nog een actieve mod aanwezig is om in te grijpen.
Ten tweede zei je dat modjes dienen als pleisters op de wond. Wat als de nieuwe mod nu eens wat meer gaat doen dan alleen scheidsrechter spelen als de schade al gedaan is? Wat als de moderator ingrijpt juist vóórdat dergelijke incidenten plaats gaan vinden? Of vinden we dit te kinderachtig en moeten we met elkaar gewoon goed overweg kunnen?

Ik plaats de bovenstaande reacties om de discussie open te houden en mogelijkheden te zien. Nogmaals bedankt voor de reacties en uw eerlijkheid; beiden worden zeer gewaardeerd. I

Babet zei:
"Bjorn is zo cool, dat als hij een kamer binnen loopt, de entropie configuratie gelijk wordt aan 0." Cool
Naar boven
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 3:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gigano schreef:
Wat als de moderator ingrijpt juist vóórdat dergelijke incidenten plaats gaan vinden? Of vinden we dit te kinderachtig en moeten we met elkaar gewoon goed overweg kunnen?
Niet om je af te kraken, maar ik ben zeker voor dat laatste. Verder denk ik ook niet dat moderators niet continu aanwezig moeten zijn om scheidsrechter te spelen, maar er zijn voor het overzicht:
- mocht iemand excessief posten: de betreffende forummer op z'n gedrag wijzen met het verzoek dit aan te passen;
- complete offtopicdiscussies uit een topic filteren (verwijderen/afsplitsen).

Deze dingen zouden ook prima achteraf kunnen gebeuren, niet perse binnen 10sec na posten (dat is gekkenwerk). Dan zijn moderators er ook niet om continu aanwezig te zijn, maar elkaar op te vangen als ze er een tijdje niet kunnen zijn.

Dat we een leuk clubje hebben opgebouwd in het Overige Berichten gedeelte, is mooi meegenomen, maar ontneemt niet dat mensen nog steeds publiekelijk vragen kunnen stellen over L&G-gerelateerde onderwerpen (wat dus het bestaansrecht van de hele site is).
Daarmee hangt samen dat iemand die erg in-to klassieke talen is, een hele leuke pré is voor de uitstraling, maar dat het niet bepaald noodzakelijk is voor het uitvoeren van de functie (tenzij er in topics ineens volledig in een klassieke taal wordt gecommuniceerd).

Dat wordt dus het bruggetje naar wat wèl mijn (hoofd)criteria zijn: vooral dat de moderator-in-spé al gewoon heel lang meedraait en het forum, de mensen en de algemene omgangsvormen (dus ook de ongescheven wetten) door en door kent; daarbij uiteraard zich representatief kan opstellen en; een goed relativeringsvermogen heeft. Niets persoonlijks tegenover de jongere mensen hier, maar over het algemeen denk je op jongere leeftijd dat je dit allemaal al eerder kan dan dat werkelijk het geval is. Ik ga wederom niemand persoonlijk aanvallen, want ik weet best dat er zat uitzonderingen zijn, omdat niemand echt gelijk is. Het blijft helaas zo de jongere mensen op dit moment in mijn ogen nog allemaal newbies zijn, waarmee ik wil zeggen: ik ken jullie eigenlijk nog niet goed genoeg om jullie vanuit mijn visie voor te dragen voor de functie. Ik benadruk nogmaals: dat is niets persoonlijks.

Als er dan toch een moderator zou moeten bijkomen (waar ik nog steeds niet 100% van overtuigd ben), ben ik toch geneigd om voor een ouder iemand te gaan. Allemaal op basis van wat ik hierboven heb uitgelegd.
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 9:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard, een mod die constant bezig is met het ingrijpen is niet reëel. Jij kiest dus voor het tweede en mensen moeten goed met elkaar om kunnen gaan. Dat is echter wel iets wat de laatste tijd niet zo vaak gebeurt. Verwarring alom veroorzaakt discussies die achteraf gezien niet nodig zijn geweest. Puur omdat er een woord te weinig of teveel wordt gezegd is het al mogelijk dat iemand op z'n tenen getrapt wordt. En dat heeft een reden.

De senioren van het forum zijn vrijwel allemaal 18+, doen een studie, hebben een baan etc. Als er een conflict is dan is dat meestal tussen een junior en een senior. Waarom? Omdat de senioren jaren terug al een sfeer en een manier van communiceren hebben gecreëerd waar de junioren wel eens problemen mee kunnen krijgen. Vandaar dat je dus dergelijke reacties krijgt op een bericht dat helemaal niet kwaad bedoeld is; ze worden vaak verkeerd geïnterpreteerd etc . Dan kun je twee dingen zeggen:

a. Of de junioren passen zich aan
b. Of de senioren passen zich aan

Beide opties zijn eigenlijk oneerlijk. Bij optie a. geldt meestal een ultimatum: pas je maar aan en anders ga je maar weg. Dat is te makkelijk vind ik. Op deze manier krijgen nieuwe mensen nauwelijks de kans om waardevolle en actieve leden van het forum te zijn; het jaagt mensen weg. Als er nieuwe mensen blijven komen die zich steeds moeten aanpassen aan het elite clubje van de senioren dan groeit het forum niet sterk. De senioren behouden hun clubje, allicht. Maar dat gaat ten koste van de nieuwe leden die dan maar op hun vet krijgen omdat ze nog niet zo bekend zijn met het forum. Echter moet je de nieuwe leden natuurlijk niet als een beest te keer laten gaan: er zijn regels waar men zich aan moet houden.
Optie b. is niet eerlijk ten opzichte van de senioren. Een gemeenschap waar zij hard aan gewerkt hebben moet deels vernieuwd worden om die "newbies" een beetje onder controle te kunnen houden. Begrijpelijk. Maar vroeger was je zelf toch ook een newbie? Wilde jij dan ook niet geaccepteerd worden door het forum? Maakte jij dan ook geen fouten? Het is niet eerlijk om de nieuwe mensen voor newbies uit te maken en ze dus maar als minder ervaren; iedereen was ooit een newbie, iedereen was ooit een minder ervaren lid. Ervaring komt met de tijd, dat door voor sommige leden langer dan voor anderen.

Wat moet er dan wel gebeuren? Zowel senioren als junioren moet toch dit forum met elkaar delen. Het forum is niet of de senioren of de junioren, het is van de administrator.

Babet zei:
Naar boven
Sacrificial Fire
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 10:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Help, wat een preken allemaal. Over 'get a life' gesproken. Pestend

Bij dezen mijn bescheiden inbreng:

DJ JB schreef:
Daarmee hangt samen dat iemand die erg in-to klassieke talen is, een hele leuke pré is voor de uitstraling, maar dat het niet bepaald noodzakelijk is voor het uitvoeren van de functie (tenzij er in topics ineens volledig in een klassieke taal wordt gecommuniceerd).

Mee eens. Ik snap dat sommige "buitenstaanders" het raar vinden dat het op een Latijn en Grieks forum zo weinig over Latijn en Grieks gaat, maar zolang het gezellig is en topics of klassieke talen nog gewoon mogen vind ik dat geen probleem, en vind ik een moderator die into Latijn en Grieks is, ook niet nodig.

Gigano schreef:
a. Of de junioren passen zich aan
b. Of de senioren passen zich aan

Beide opties zijn eigenlijk oneerlijk. Bij optie a. geldt meestal een ultimatum: pas je maar aan en anders ga je maar weg. Dat is te makkelijk vind ik. Op deze manier krijgen nieuwe mensen nauwelijks de kans om waardevolle en actieve leden van het forum te zijn; het jaagt mensen weg. Als er nieuwe mensen blijven komen die zich steeds moeten aanpassen aan het elite clubje van de senioren dan groeit het forum niet sterk. De senioren behouden hun clubje, allicht. Maar dat gaat ten koste van de nieuwe leden die dan maar op hun vet krijgen omdat ze nog niet zo bekend zijn met het forum. Echter moet je de nieuwe leden natuurlijk niet als een beest te keer laten gaan: er zijn regels waar men zich aan moet houden.
Optie b. is niet eerlijk ten opzichte van de senioren. Een gemeenschap waar zij hard aan gewerkt hebben moet deels vernieuwd worden om die "newbies" een beetje onder controle te kunnen houden. Begrijpelijk. Maar vroeger was je zelf toch ook een newbie? Wilde jij dan ook niet geaccepteerd worden door het forum? Maakte jij dan ook geen fouten? Het is niet eerlijk om de nieuwe mensen voor newbies uit te maken en ze dus maar als minder ervaren; iedereen was ooit een newbie, iedereen was ooit een minder ervaren lid. Ervaring komt met de tijd, dat door voor sommige leden langer dan voor anderen.

Die tweedeling had ik ook al een beetje gemaakt, maar ik ben het niet eens met je conclusie dat newbies geen "eerlijke" kans krijgen. Zeker als je het vergelijkt met sommige andere forums ( Knipoog, niet serieus ) zijn we hier wel newbie-vriendelijk: uitgebreide voorsteltopics (niet dat ik daar ooit in post... Blozend), mensen mogen gewoon overal in meeposten en overal over meepraten en als ze iets doms zeggen of doen worden ze vriendelijk terecht gewezen. Maar het forum heeft wel een bepaalde stijl, uitstraling en houding, en ik vind dat newbies zich dat eigen moeten maken, en als het ze niet bevalt dat ze dan geen lid moeten willen blijven. Ik doel dan een beetje op die discussie in het afdwaaltopic over de grapjes die mensen als beledigend opvatten. Als mensen niet kunnen accepteren dat ze heus niet met elke opmerking persoonlijk aangevallen zijn, dan weet ik niet of ze zich hier wel thuis zullen voelen.
Ik heb de indruk dat de oudere leden newbies geruime kans geven om daar in te passen, maar als het niet bij ze past dan moeten ze ook al dan niet gedwongen weer vertrekken. Het forum is zoals het is en dat hoeft niet door elke langswaaiende newbie veranderd te worden.

Dus wat ik zou voorstellen is: geen nieuwe moderator, maar om de problemen met dingen verkeerd opvatten en snel op je teentjes getrapt zijn een beetje te verzachten mag er best tegen (wat) nieuwere leden gezegd worden dat ze het niet zo zwaar op hoeven nemen en als die blijven eisen dat alle posts jegens hen in stralend opgewekte toon gesteld worden, dat ze hier dan niet echt op hun plaats zijn.

Zo, en nu voel ik me een ongelofelijk lullige corpsbalachtige "oudgediende", dus ik ga maar gauw even koffie drinken om mijn waardigheid te herstellen. Vrolijk
Hakan_G
Optimaat

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 11:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Evoli: De nieuwe moderator (als die tenminste komt) hoeft niet persee Gigano of Latinitas te zijn. Ik schreef er ook achter: "Op z'n minst mensen die nog wat aan Latijn en/of Grieks (m.a.w.: klassieke oudheid) doen." Als je het zo bekijkt, Latinitas zit ook niet op de middelbare school. Maar hij is wel vaak met Latijn (en de klassieke oudheid) bezig.

Knowledge isn't just a thought, but also an experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 11:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gigano, de oudere leden passen zich heus wel aan de nieuwe leden, zij het tot op een bepaalde hoogte. Zie het maar als een studentenvereniging: die verenigingen zijn meestal ook erg oud en als je als eerstejaars binnenkomt, kun je ook immers niet alles omgooien. Uiteraard ziet zo'n vereniging er niet hetzelfde uit als een halve eeuw terug (waaruit blijkt dat de 'heersende' jaargang(en) zich uiteindelijk ook wel deels aanpassen), maar als newbie kun je niet iets bestaands compleet ontwrichten.

De kunst is om je rustig te houden, de gemeenschap te analyseren, naar haar maatstaven te leven en daarbinnen je eigen draai erin zien te vinden om toch je eigen identiteit te houden.

En uiteraard is het forum van de administrator, maar dat is puur het eigendom. Voor een klein stukje is het ook van iedereen, want het is openbaar. Daarbinnen heb je dus ook eigen verantwoordelijkheden, want geef toe: een administrator die in z'n eentje op een forum zit, omdat niemand naar zijn strikte regels wil leven, is ook maar zo sneu...
(Maar... WOOHOO!! Wij hebben Jaap! Pestend)
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sacrificial Fire schreef:
Maar het forum heeft wel een bepaalde stijl, uitstraling en houding, en ik vind dat newbies zich dat eigen moeten maken, en als het ze niet bevalt dat ze dan geen lid moeten willen blijven. Ik doel dan een beetje op die discussie in het afdwaaltopic over de grapjes die mensen als beledigend opvatten. Als mensen niet kunnen accepteren dat ze heus niet met elke opmerking persoonlijk aangevallen zijn, dan weet ik niet of ze zich hier wel thuis zullen voelen.

Dit is dus wat ik bedoel met dat ultimatum: pas je aan of ga weg. Er zijn een stuk of tien à vijftien actieve leden, die toevelligerwijs als eerste aanwezig waren en bezig zijn met hun eigen clubje van actieve forummers, en als groep een bepaalde toon neerzet waar iedereen zich maar aan moet houden. In die groep van actieve leden krijgen de wat nieuwere leden geen kans om ook hun eigen inbreng te leveren, namelijk dat er wat meer samenhang komt tussen senioren en junioren. Sommige leden kunnen die "grapjes" niet waarderen, en dan moeten ze maar weggaan? Die leden komen hier juist om deel te nemen aan het hele Latijn en Grieks gebeuren. En dan blijkt dat het forum voor meer dan 4/5 deel niet over Latijn en Grieks gaat en ze maar moeten oprotten als ze de toon van het forum niet kunnen waarderen. En dat terwijl er voor hun ook een hoop te zeggen valt. Maar daar krijgen ze de kans niet toe, want ze moeten maar weggaan als het hen hier niet bevalt.

Ik heb overigens zeker meer dan een forum gezien waar nieuwelingen met suggesties kwamen die de volgende dag meteen werden ingevoerd. Puur omdat men hier nieuw is wil niet zeggen dat ze nog niets kunnen toevoegen en dat gebeurt hier, vind ik, te weinig.

Op deze manier groeit het forum ook niet. Er is in het laatste jaar slechts een klein aantal van nieuwe actieve leden gekomen. Ligt dat aan henzelf of ligt dat aan de manier waarop de senioren hun houding neerleggen tegenover de junioren.

Als senior heb je het natuurlijk makkelijk: je bent al jaren gewend aan die zelfde stijl en dan komen er een paar "sukkeltjes" langs die het niet snappen en dat loopt weer uit op ruzies. Tolerantie was toch zo'n mooi goed? Dan moet het wel van twee kanten komen. Dit forum bestaat voor iedereen die hier wil meedoen. Het forum is niet van jullie, van mij of van iemand anders behalve de administrator.

Wij hebben Jaap? Bedoel je daarmee dat de amdin achter jullie senioren staat en de junioren hun grote bek maar moeten houden? Of bedoel je wat anders dan dat.

Ik zeg ook niet dat er opeens een revolutie moet komen van regels of van manieren van communiceren. Er is wat aan de hand, men valt elkaar steeds aan en geen van beide partijen doet er wat aan om de oorzaak daarvan te vinden en een oplossing te formuleren.

Babet zei:
Naar boven
Sacrificial Fire
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 2:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel geen ultimatum, zo van slikken of oprotten. Wat ik wel bedoel is dat er op een forum een bepaalde sfeer heerst en als die je niet bevalt, wat doe je er dan eigenlijk? Natuurlijk kun je alles over Latijn en Grieks posten wat je wilt en daarbij hoef je je heus niet aan allerlei ongeschreven regels en ander decorum te houden. Daar is het forum voor en ik zou het jammer vinden als dat niet zou kunnen of als mensen zich belemmerd zouden voelen omdat ze bang zijn dat ze het verkeerd voelen. Maar in het Overige Berichten gedeelte heerst nou eenmaal een soort cultuurtje met een bepaald soort omgangsvormen en dat moet je leuk vinden, niemand verplicht je daar ook uitgebreid te posten.
Dus mijn enigszins aangepaste conclusie zou dan zijn dat alles in het klassieke talen gedeelte zoveel mogelijk vrij gelaten mag worden, zolang het maar over klassieke talen gaat, maar dat het overige berichten gedeelte bestemd is voor gezelligheid en dat dat best één soort gezelligheid mag zijn die misschien niet iedereen aanstaat.

Quote:
Wij hebben Jaap? Bedoel je daarmee dat de amdin achter jullie senioren staat en de junioren hun grote bek maar moeten houden? Of bedoel je wat anders dan dat.

Nou, achter JB's opmerking staat een onmiskenbare Pestend dus misschien dat het om een semi-ironische lofzang op de genialiteit van Jaap gaat, en geen serieus discussiepunt. Knipoog, niet serieus
DJ JB
Columna Fori

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gigano schreef:
Nee, het is wederom niet zo erg als je denkt.

SF had inderdaad gelijk dat het een soort semi-ironische lofzang was en dus niet serieus (sorry Jaap Knipoog, niet serieus). Mogen we nog naar lucht happen in deze reeks serieuze discussies? Als ik er dan betekenis aan moet geven: ondanks dat Jaap de eigenaar is hier, zie je dat hij juist het minst van allen meepost. Toch wel opvallend. Uiteraard heeft hij nu geheel andere prioriteiten dan tijdens zijn middelbareschoolperiode, maar als hij dit forum het toppunt van gezelligheid vond, zou hij hier toch wel vaker meedoen? Kortom: hij als admin houdt zich juist heel erg afzijdig (in tegenstelling tot jouw eerste idee) en laat het allemaal maar los lopen. Hij kiest dus niet partij voor de senioren en ook niet voor junioren. Hulde daarvoor! Anders was deze site allang opgedoekt.
Gigano
Centurion

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2008 2:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je bedoelt misschien geen ultimatum maar zo komt het zeker weten wel over. Wat ik lees is dat jij vindt dat er op het forum een bepaalde sfeer heerst en dat men zich maar moet aanpassen als je wilt blijven; en als die sfeer je niet bevalt, en ik citeer nu jouw woorden: "wat doe je er dan eigenlijk?" Oftewel: als men zich niet wilt aanpassen aan die sfeer, dan heb je hier niks te zoeken, dan moet je maar weggaan.
Correct me if I'm wrong, maar zo lees ík het.

"en dat dat best één soort gezelligheid mag zijn die misschien niet iedereen aanstaat."
Waarom slechts één gezelligheid bepaald door maar een paar leden? Als je het gezellig wilt houden is het toch normaal dat je iedereen erbij betrekt? Of zie ik dit nu verkeerd?

Babet zei:
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Opmerkingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: