Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
actief en medium uit elkaar houden?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Grieks
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freakii
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Sep 29, 2008 5:09 pm    Onderwerp: actief en medium uit elkaar houden? Reageer met quote

Hee Vrolijk

ik heb woensdag een proefwerk grieks. Ik moet van de werkwoorden kennen:
- actief; praes/imperfectum/eimi/werkwoorden die eindigen op ew of aw (w = omega)/ aoristus/ aoristus thematisch/participium praes en oar.
- medium; praes/imperfectum/athematisch praesens/participium praes en aor. en thematische aor/thematische aoristus.

Maar het probleem is dat ik de rijtjes van het medium en die van het actief constant door elkaar haal. ik heb in het weekend al best lang geleerd, maar ik blijf ze door elkaar halen. had ik vorige proefwerken ook al last van.
Heeft iemand toevallig een ezelsbruggetje of iets waardoor ik ze niet door elkaar haal?

x Freakii.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Latinistje123
Patroklos

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2014 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn werkwoorden die wel vaak voor het medium worden gebruikt, bv. soizein (redden). Geeft jullie leerkracht daar geen schema van ?
mediumiscool
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2014 9:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Alleereerst hebben we de thematische en de athematische werkwoorden. Een athematisch werkwoord is bijv. dunamai. Een thematisch werkwoord eindigt op omai of eomai, zoals in boulomai of bouleomai. JE herkent de meeste uitgangen door een theta in de uitgang of de uitgang -ai. De actieve werkwoorden had je als het goed is al eerder moeten leren. Wat wel verwarrend kan zijn, is de uitgang -ei van de 2e pers. ev., die in het actief de 3e pers. ev. is. Maar het kan al helpen om na te gaan in een te vertalen zin, of er wel medium moet staan. Als werkwoord niet vertaald in de zin kan worden met een wederkerend werkwoord, een handeling voor zichzelf, een lijdende vorm, en het is geen deponens, dan is het actief. Dus als je dat eerst nagaat, gaat het goedkomen met dat medium en actief.

Groetjes,
mediumiscool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
ivolod
Plebeër

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2014 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mensen, het bericht waarop jullie reageren is al meer dan 5 jaar oud. Ik denk dat degene die dit vroeg, inmiddels al van school af is.
Kijk voortaan even naar de datum, dit is zonde van je tijd. Vrolijk
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Grieks Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: