Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Het capitool --> kom er niet uit

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lebdiesekunde
Patroklos

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2009 5:16 pm    Onderwerp: Het capitool --> kom er niet uit Reageer met quote

Ik heb even een paar vraagjes over het Capitool. Ik heb er binnenkort mijn spreekbeurt over en ik kom er écht niet uit.

Er staat namelijk dat het Capitool 2 toppen heeft. Het capitolium en de arx.
Maar soms wordt het capitool zelf ook capitolium genoemd, dat is Latijn. Opzich allemaal nog duidelijk..

maar er staat op sommige sites dat de naam Capitool komt van Caput Mundi, omdat het zegmaar het hoofd van de wereld was qua regering etc.. maar is dit nu van de top "capitolium" of het capitolium zelf??
er staat ook dat de naam komt doordat de naamCapitolium aan die top gegeven zou zijn omdat tijdens de bouw van een muur een hoofd (caput) teruggevonden is van een zekere Aulus of Olus, vandaar de naam Capitolium.

ergerns anders staat weer dat het zo heet, omdat de trias capitolina daar gebouwd is.

Ik snap er dus helemaal niks meer van waar de naam van de heuvel zelf nou vandaan komt en waar de naam van de top vandaan komt.
Zou iemand dit misschien duidelijk kunnen uitleggen? Deze spreekbeurt telt voor mn examen mee, dus wil het graag goed doen.

Ook heb ik nog een vraagje over de Sabijnen. Leefde die in de periode dat het capitool nog 'berg van saturnus' heette?? Daar kan ik op internet niks over vinden, maar wel in mijn Romeboekje..

Alvast heel erg bedankt!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2009 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het capitolium is toch een van de heuvels van Rome, als ik het wel heb?

Neem van mij maar aan dat etymologieën (onderzoeken waar woorden vandaan komen) over het algemeen niet kloppen of later bedacht zijn. Dat het van 'Caput mundi' af zou komen is onlogisch omdat die benaming stamt uit een tijd dat het Romeinse Rijk groot was, en het capitolium al veel eerder zo heette. Verhaal met het hoofd: leuk bedacht.
De trias capitolina heet waarschijnlijk capitolina omdat het op de capitolijnse heuvel gebouwd is, en niet andersom!

Het meest logische is dat de heuvel capitolium heet, omdat het 1) de hoogste heuvel was 2) de belangrijkste heuvel was.
In de Romeinse tijd werd het inderdaad gezien als 2 toppen, maar ook dan kan de benaming van de belangrijkste (i.e. capitolium) voorgaan.

De Sabijnen woonden op de Quirinalisheuvel van Rome. Of de capitolijnse heuvel toen nog anders heette, weet ik niet. Dat zou natuurlijk wel kunnen, aangezien de Sabijnen in die omgeving leefden van de 8e t/m de 3e eeuw.

Succes met je spreekbeurt!

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: