Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
romulus en remus romeinse auteur

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rensTI84
Patroklos

BerichtGeplaatst: Wo Jan 13, 2010 6:48 pm    Onderwerp: romulus en remus romeinse auteur Reageer met quote

Ey

Ik ben een (niet zo) enthouissiaste KCV leerling. Nu moet ik een werkstuk maken gebaseerd op een klassieke mythe. Ik dacht, leuk het de geboorte van romulus en remus, vanaf de geboorte tot de dood van remus. Overal vind ik dat verhaal, in het Nederlands, maar ik moet ook een oud-klassieke tekst+vertaling inleveren, dus van een romeinse (of griekse) auteur.

Ik heb al gevonden dat het verhaal oorspronkelijk van Marcus Terentius Varro komt. Alleen nergens heb ik dan dat verhaal kunnen vinden. Aeneis (Vergillius) stopt dacht ik te vroeg, en in metamorphosis (Ovidius) staat niks over remus (en het gevecht).

Dus weet iemand van welke romeinse auteur een werk over romulus en remus bewaard is gebleven? Toevallig ook een vertaling?

Alvast bedankt
Mvg Rens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 1:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom wil je het zo graag tot aan de dood van Remus?
rensTI84
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 8:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

in elk geval tot en met (mag natuurlijk verder gaan. dan stop wel ergens in dat verhaal), want bij het werkstuk moet ook een tekst van waar je werkstuk over gaat, in mijngeval een filmpje. Ik dacht dan aan een paar scene's; dat ze in de tiber worden gegooid, gevoed door de wolf, dat ze een muur maken, twist over de naam, en dan tenslotte het gevecht met de daarop leiddende dood van remus.
Naar boven
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 9:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is dat veel schrijvers er wel over vertellen, maar dat zij het maar in stukjes doen omdat het verhaal bij de Romeinen zo bekend was dat het niet helemaal op schrift hoefde te worden gesteld.
Enkele belangrijke heb je al wel genoemd (ovidius, vergilius) maar ik denk dat Livius (geschiedschrijver) er in zijn eerste boeken ook wel wat over vertelt. Hij begint namelijk met de koningstijd.

Zo te zien aan de Latijnse tekst loopt het verhaal over Romulus en Remus ongeveer van boek 1 caput 4 tot en met caput 7 en daarna nog heel veel over Romulus (minstens tot en met caput 25). Er is wel een goede Nederlandse vertaling van, maar niet online, dan moet je echt even een grotere bibliotheek opzoeken.
(Sinds de stichting van de stad, T. Livius - vertaald door van Katwijk & van Rooijen)

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
rensTI84
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 10:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hardstikke bedankt voor je snelle antwoord Steekt duimen op Aanbidt . Nu nog ff het boek lenen(zal wel lukken) en dan kan ik weer verder.
Mvg Rens

Edit: Ik heb het boek gevonden, staat gwn op school Zegt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: