Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
overstap?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Phobya
Patroklos

BerichtGeplaatst: Za Jan 16, 2010 3:29 pm    Onderwerp: overstap? Reageer met quote

Ik lees al een tijdje dit forum, en nu wou ik graag hulp vragen met een probleem.
Ik zit in de 3e klas van de Havo, en ik haal hele hoge cijfers (8-en en 9-s).
Nou heb ik gehoord dat je aan het eind van het jaar van de Havo naar VWO kan overstappen. In de brugklas mocht ik ook al naar atheneum of gymnasium, maar dat heb ik toen niet gedaan.

Mijn vraag is: moet ik volgend jaar naar het vwo gaan en zou ik dan het gymnasium niveau kunnen proberen?

Alvast bedankt,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Hakan_G
Optimaat

BerichtGeplaatst: Za Jan 16, 2010 4:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe ver ben je met Latijn (en Grieks)? Dat moet je namelijk wel inhalen. Vrolijk

Ik heb hetzelfde gedaan (van 3 havo naar 4 gymnasium) en het beviel me prima. Weet wel dat ik in de tweede en derde bezig was met Latijn en in de 4e klas n jaar Grieks moest inhalen.

Verder verschilt het per persoon - niet dat het vaak gebeurt.

Knowledge isn't just a thought, but also an experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Za Jan 16, 2010 8:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het hangt er heel erg vanaf, denk ik. Heb je het uberhaupt al met je mentor of iemand anders van school besproken? En wil je dit ook echt?

Ik ben inmiddels al een aantal jaar van de middelbare af, maar ik weet wel dat een vriendin van mij op de havo ook hoge cijfers haalde met weinig tot normale inspanning (8en en een paar 9ens), maar dat ze toen ze vervolgens vwo ging doen (ze ging na haar examen havo naar 5vwo) er heel erg hard voor moest werken om het toch nog allemaal gedaan te krijgen. En ik weet dat met name in 4havo heel erg veel mensen struikelen, omdat het tot de derde allemaal nog wel gaat maar het in het jaar daarna heel pittig wordt... Je zou er ook voor kunnen kiezen om je havo af te maken en dan eventueel nog (met een extra jaar, dat wel) vwo te doen. Gymnasium is alleen haalbaar als je al een behoorlijke basis Latijn hebt en een beetje kennis van Grieks, ik weet niet of je dat hebt maar ik denk niet dat het in jouw geval zo is...

Denk er zelf goed over na, praat erover met je ouders, vriend(inn)en, de mentor en eventueel de coordinator. En betrek ook andere dingen in de afweging: wil ik naar een andere, nieuwe klas; wat voor (soort) opleiding zou ik willen doen na de middelbare en heb ik daar vwo voor nodig; wil ik dingen opgeven voor schoolwerk (misschien heb je nu hobby's waar je dan minder of geen tijd meer voor hebt).

Heel veel succes!

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Phobya
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Jan 17, 2010 1:31 pm    Onderwerp: ,, Reageer met quote

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik ken niet heel veel latijn of grieks, maar als ik dit jaar wat basis op zou doen zou het misschien wel kunnen lukken, als ik mijn best doe.
Met mijn mentor heb ik het er nog niet over gehad, maar wel met een andere leraar. Die vertelde me dat je alleen naar vwo kan overstappen (van 3 havo) als je echt hoge cijfers haalt. Dat is op zich geen moeite, vanaf de brugklas haal ik altijd al alleen maar achten en negens op m'n rapport, ik heb nooit moeite gehad met school. Ik zal proberen of ik het volgende week met mijn mentor kan bespreken, misschien dat ik dan wat meer te weten om.

Bedankt,
Naar boven
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2010 5:38 pm    Onderwerp: Re: overstap? Reageer met quote

Phobya schreef:
In de brugklas mocht ik ook al naar atheneum of gymnasium, maar dat heb ik toen niet gedaan.

Waarom heb je er toen voor gekozen dat niet te doen? Niet echt een handige...beslissing... (ik ben begonnen in een havo/vwo brugklas, toen kreeg ik een gymnasium is bespreekbaar advies, dus ik ben gymnasium gaan doen onder het mom van 'je kunt het altijd proberen', eindexamen in Latijn en Grieks, toen een jaar klassieke talen...en nu zit ik heerlijk tussen de havisten op het hbo - nee, ik heb nergens spijt van...zelfs niet van dat jaartje klassieken...)

Phobya schreef:
Mijn vraag is: moet ik volgend jaar naar het vwo gaan

Als je dat wilt. Als je meer op zoek wil naar verbanden zonder dat je alles uit je kop hoeft te stampen.

Phobya schreef:
en zou ik dan het gymnasium niveau kunnen proberen?

Hangt er vanaf hoe dat bij jou op school geregeld is. Ik zou het afraden, want je moet heel veel inhalen.

Wat denk je dat het gymnasium nu op dit moment voor jou voor meerwaarde heeft? Met basis Grieks en Latijn kom je niet ver in de bovenbouw.
Hagios Nikolaos
Optimaat

BerichtGeplaatst: Vr Feb 19, 2010 6:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het je ook afraden: doe maar gewoon vwo.
Je moet jezelf echt afvragen waarom je per se La/Gr hebben wilt.
Laat ik wat autobiografisch in de discussie gooien: toen ik in 2havo zat, had ik het gevoel niet op mijn plek te zitten: ik wilde na het zien van de boeken voor LaGr ook die vakken hebben, maar kwam daar pas te laat achter en bovendien was ik door mijn glorieuze overgangsrapport van de brug gericht bevorderd naar 2havo.
Ik heb het ook met mijn mentor en conrector besproken om over te stappen naar Gym, maar mijn cijfers waren misschien net wat hoger dan gemiddeld: de school durfde er eigenlijk niet aan en het compromis was dat ik de 2e vrijwillig zou doubleren in een G2 klas.
Ik moet daarbij wel opmerken dat mijn school pas in de 2e begon met Latijn en in de 3e met Grieks en dus hoefde ik zelf niets in te halen: gewoon aanschuiven en opletten.
In jouw geval maakt het wel uit in welk jaar men met La/Gr begint: als men in de 1e begint met La en in de 2e met Gr, dan zou je zelfs bij vrijwillige doublering 2 jaar La en 1 jaar Gr in moeten halen: mij lijkt dat iets te veel. Zelfs als je intensief begeleid wordt door een leraar KT.
Als je echt de indruk hebt, dat je die talen hebben wilt en gemist hebt, ga dan voor atheneum en doe aanvullende certificaten na je VWO.
Of als je toch tijdens de lessen uit je neus zit te eten, probeer dan op vrijwillige basis zaken in te halen tijdens je bovenbouw: dat kan het werk dat je dan n je VWO nog voor die certificaten doen moet enorm laten slinken.
Laat ons weten, wat je doet: ik ben erg benieuwd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> De lessen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: