Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Profielwerkstuk Pericles

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pericles
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Aug 18, 2011 3:38 pm    Onderwerp: Profielwerkstuk Pericles Reageer met quote

Hallo allemaal!

Na de vakantie ga ik naar 6VWO en moet ik dus een profielwerkstuk schrijven. Uiteindelijk heb ik voor Grieks gekozen omdat het mij erg leuk leek om een pws te schrijven over Pericles. Ik heb het idee om een beeld te scheppen over Pericles aan de hand van antieke Griekse auteurs, zoals de geschiedschrijving van Thucydides, maar ook a.d.h.v. komedies van Aristophanes, enz.

Nu heb ik een paar vraagjes waarvan ik hoop dat iemand mij daar verder mee zou kunnen helpen:
- Zou het goed zijn om alleen een pws te schrijven met als hoofdvraag: "Wat was het beeld over Pericles in de klassieke oudheid" of zou ik ook een vergelijking moeten maken met bijvoorbeeld de beeldvorming over hem van nu (iets wat ik waarschijnlijk erg moeilijk ga vinden...)

- Als antieke bronnen heb ik tot nu toe Kratinos, Plutarchos, Aristophanes, Eupolis, Thucydides, Plato en Cicero gevonden, weet iemand misschien nog andere bronnen die ik zou kunnen gebruiken? Het maakt niet uit als er maar een klein stukje over Pericles in staat.

- Ook ga ik in de herfstvakantie, als het een beetje rustig blijft in Athene qua rellen, naar Athene toe om bepaalde plaatsen bezoeken, bijvoorbeeld de Akropolis, nationaal historisch museum, de pnyx, het odeion, enz. Is er iemand in Athene geweest die nog een must-seen weet?

Alle andere informatie is natuurlijk heel erg welkom!

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes!

Laatst aangepast door Pericles op Wo Sep 07, 2011 5:58 pm, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Do Aug 18, 2011 4:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pfoe, dat klinkt als een interessant, uitdagend en pittig onderwerp! Het lijkt me heel erg interessant maar ik zou het vooral niet te moeilijk voor jezelf maken als ik jou was.

Ik zou zeggen dat de vraag 'in welke opzichten veranderde het beeld van Pericles in de Oudheid' al een heel erg goede is om mee te beginnen, en dat je de vergelijking met moderne auteurs grotendeels weg zou moeten laten.
Daarnaast is het misschien slim om je te concentreren op het beeld van Pericles bij Thucydides (want die man schreef behoorlijk wat over hem) en dan te kijken in welke opzichten andere auteurs Thucydides navolgen of juist veranderen. Op die manier heb je iets meer focus in het geheel.

Athene is een mooie stad, en je moet naast de dingen die je nu al noemt vooral het theater van Dionysus en de agora niet vergeten Vrolijk Vergeet je reisgids niet! Een leuke is 'het oude athene voor vijf obolen per dag' van Philip Matyszak, een 'reisgids' met daarin ook heel veel historische informatie over het dagelijks leven in Athene.

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Pericles
Patroklos

BerichtGeplaatst: Do Aug 18, 2011 4:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik vind dat idee over Pericles bij Thucydides echt heel goed! Ben nu zijn historien aan het lezen en ben inderdaad al heel veel over Pericles tegen gekomen. Als ik dat dan ga vergelijken met andere auteurs denk ik inderdaad dat ik een mooi geheel kan maken.

Dat boek over Athene ga ik zeker even opzoeken in de boekhandel of op bol.com, lijkt me erg leuk met die informatie erbij. Ik kijk al erg uit naar Athene!

Nogmaals heel erg bedankt voor de tips!
Themis
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Aug 26, 2011 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele klasgenoten hebben vorig jaar een presentatie gehouden over de politiek en filosofie in het Oude Griekenland. Zij hebben het toen ook over Perikles gehad en hadden Plato als bron gebruikt. Was verder wel heel filosofisch en daar moet je natuurlijk maar net van houden, maar misschien is het toch iets om over na te denken. Op het forum zijn nog wel meer mensen die Grieks hebben of hebben gehad, misschien kunnen die je nog verder helpen?!
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Vr Aug 26, 2011 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb je topic verplaatst naar KCV! Verder geen tips...
philippe
Optimaat

BerichtGeplaatst: Ma Aug 29, 2011 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op het Syntagmaplein voor het parlementsgebouw in Athene gaat elke toerist kijken naar de aflossing van de wacht. (op oneven uren, zondag in speciaal uniform). Die mannen houden hun show voor een muur waarop een gevallen soldaat staat uitgebeeld, met een Griekse inscriptie met een deel van de "epitaphios", de grafrede van Pericles erin.

Een onmisbaar basiswerk bij elk bezoek aan Athene is Scholte's Griekenland in de reeks Kosmos reisboeken. ISBN 90 215 1197 5 of recenter.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> KCV Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: