Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
GLTC studeren, redenen om er wel/niet aan te beginnen?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Algemeen Klassieke Talen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
David Brouwer
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2012 3:39 pm    Onderwerp: GLTC studeren, redenen om er wel/niet aan te beginnen? Reageer met quote

Na in 2010 voor zowel Grieks als Latijn met succes examen op de middelbare school te hebben gedaan, zit ik eraan te denken om komend studiejaar met GLTC in Nijmegen te beginnen. Hier heb ik al een meeloopdag gedaan maar kan de knoop na deze dag nog niet doorhakken. Ik had niet het gevoel; ''Dit wil ik doen!'' maar ook niet het tegenovergestelde.

Op de middelbare school vond ik beide vakken leuk om te doen, mijn vraag is echter: is dit genoeg om deze studie te gaan doen? Mag ik een vergelijking met de middelbare school en de studie maken? Op de middelbare school was ik van de zevens en achten. Zijn er mensen die mij over de streep kunnen trekken? Waarom zou ik potentieel wel of niet voor deze studie kiezen? Een reactie wordt zeer gewaardeerd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2012 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij was dat (ook zevens en achten) niet genoeg. Ik ben na een paar maanden gestopt. (overigens aan de VU) Ik denk dat je alleen GLTC moet gaan studeren als je het echt wilt, dus daar wil ik je even voor waarschuwen. Het is enorm hard werken, vanaf het begin.

Waar wat heb je tussen je eindexamen in 2010 en nu gedaan? Het is nu twee jaar later... Vanwaar je idee om GLTC te gaan doen?
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Za Mei 05, 2012 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is helaas niet iets wat wij voor je kunnen beslissen, zoals je zelf ook wel begrijpt. Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat je tussen 2010 en 2012 hebt gedaan (andere studies? Welke? Of gewerkt? Gereisd?) en wat je overwegingen zijn om nu GLTC te doen: wil je iets doen waar je veel uitdagingen kunt vinden? Wil je iets doen waar je taal, cultuur en literatuur combineert? Of wil je 'gewoon' aan een studie beginnen en kijken hoe ver je komt? Zeker tegenwoordig, met al die regelingen die het moeilijker maken om tweede studies te doen, is het belangrijk om je goed voor te bereiden op een studiekeuze. Het is niet zo dat daar nu álles in je leven van af hangt; ik ken genoeg mensen die na een studie GLTC toch iets anders zijn gaan doen, of met een studie GLTC het onderwijs ingaan en later in hele andere functies terechtkomen. Maartoch, je moet jezelf er wel een aantal jaar voor kunnen motiveren.

Denk even goed over jezelf na. Waarom vond je de vakken 'leuk' op de middelbare school? Was het de uitdaging? De taal? Het 'puzzelen'? De docenten? Welke andere vakken vond je ook leuk? De studie GLTC lijkt zeker in het eerste jaar wel wat op de middelbare school, alleen gaat het in een veel hoger tempo: je herhaalt in 1 jaar alle grammatica, en leest pensa rond auteurs: maar in plaats van een jaar een boek Ovidius lezen, lees je hetzelfde aantal regels in een tijdsbestek van 2,5 maand. Het is veel leren, veel stampen en veel lezen; je krijgt ook cultuurvakken waar je ook weer heel veel voor moet lezen en leren. Je moet het dus leuk vinden om je een tijd lang onder te dompelen in de klassieke cultuur.

Dat je niet per se een doorslaggevend gevoel had bij de meeloopdag, hoeft niet te zeggen dat de studie niets voor je is. Misschien kun je nog een keer iets regelen? Mailen met de studieadviseur Vincent Hunink, om te vragen of hij nog wat bezwaren weg kan nemen? Misschien heb je het mailadres van studenten met wie je meegelopen hebt; kun je hen wat vragen stellen? En vraag ook eens aan mensen uit je omgeving wat ze jou zien doen: dat kan nog wel eens eyeopeners opleveren.

Over die cijfers: veel van mijn jaargenoten hadden zevens en achten op hun eindlijst voor Grieks en Latijn en hebben gewoon hun studies gehaald in de tijd die ervoor staat. Er zijn er genoeg die zonder 1 van de 2 talen beginnen. Als je goed genoeg gemotiveerd bent en veel uit jezelf wilt halen, moet je het makkelijk aankunnen.

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
David Brouwer
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2012 2:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties! In de tussenjaren heb ik Biologie gestudeerd maar hier ben ik mee gestopt. Omdat ik erachter ben gekomen dat ik niet echt een type voor betawetenschappen ben, zoek ik nu in de gamma en alfa hoek (om het even vaag te definieren). Beter gezegd, zo min mogelijk exacte vakken.
Afgezien dat de klassieke talen op de middelbare school mijn betere vakken waren (cijfertechnisch gezien), vond ik het in tegenstelling tot mijn klasgenoten niet erg om te vertalen en vooral de gedachte achter de tekst (waarom deze naamval/stijlfiguur/werkwoordtijd) interesseert mij.
Op het moment ben ik ook naar andere opleidingen aan het kijken, echter wil ik natuurlijk van deze geselecteerde opleidingen zoveel mogelijk weten om niet nog een keer een verkeerde keuze te maken, vandaar dit bericht op jullie forum. De twee grote vragen die ik hoop te beantwoorden tot het maken van mijn keuze zijn: Zou ik het niveau en tempo aankunnen? En zo ja, kan ik me dan dusdanig motiveren (naar mijn mening draait het grootste deel om motivatie) om dit succesvol te doen?
Naar boven
Nieni
Forum-Caesar

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2012 3:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De twee dingen die je je afvraagt, kun je van tevoren niet weten. Er zijn zoveel andere studies naast GLTC...met je tweede berichtje heb je voor mijn gevoel niet voldoende specifiek gezegd waarom je nou GLTC wil doen... Er zijn ook niet-schoolvakstudies...je kunt zoveel doen! Wat mij geeft geholpen is de vraag waar ik mezelf zou zien werken "later", wat is het antwoord op die vraag voor jou? ...
Melanthe
Artemis

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen die op de middelbare meer dan een zes heeft gehaald voor Latijn en Grieks, kan het niveau van de studie aan, mits je genoeg inzet toont: bereid zijn om veel vertaalwerk te verzetten, veel te leren, op tijd te beginnen; in het eerste jaar is de opleiding bijna 'schools' van aard in die zin. En of je jezelf daarvoor kunt motiveren hangt vooral echt van jezelf af. Daar kunnen mensen die je kennen misschien toch meer over zeggen dan wij.

Desalniettemin, veel succes met kiezen!

Too bad or not so bad, that's the question.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Algemeen Klassieke Talen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: