Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Hypothema

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige berichten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Taalgaardenier
Patroklos

BerichtGeplaatst: Zo Aug 24, 2014 11:24 pm    Onderwerp: Hypothema Reageer met quote

Zelf ken ik niet veel Latijn noch Grieks. Toen ik enkele jaren geleden een collega wiskunde raadpleegde i.v.m. een formule om een geometrische vraag op te lossen noemde hij dit een Hypothema.

Zijn oplossing was inderdaad afdoende, alleen sprak ik onlangs met een andere wiskundige en die zei het woord niet te kennen.

Voor zover ik nu zelf, na wat ploeteren op het net kon vinden, begrijp ik dat men met hypothema iets bedoeld als een onderbelicht probleem, een onvolkomen oplossing, enz. of iets dergelijks.

Kan er misschien iemand een synoniem of een ver- of hertaling geven van Hypothema, of een duidelijke Nederlandse omschrijving van het begrip?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Leo uit Mortsel
ivolod
Plebeër

BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2014 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Leo,

Letterlijk is in het Oudgrieks een hypothema (ὑπόθημα) iets wat onder geplaatst is (van ὑπό = onder, τίθημι = plaatsen).
Mijn woordenboek geeft als een wat figuurlijker betekenis hiervan "basis", oftewel: grondslag.
Misschien wordt in de wiskunde hieraan een andere betekenis ontleend, maar dat is in het Grieks dus nog niet zo.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes,

Ivor (student Grieks en Latijn)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Overige berichten Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: