Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Latijn en Grieks.com
Vertaling gevraagd
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Latijn
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Monalisa
Patroklos

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2015 3:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oké nou het zijn zulke korte zinnen dat ik ook wel denk dat jij het goed hebt en verder reageert er ook niemand hihi

Nu nog kiezen welke ik er op ga zetten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cathydeco02
Patroklos

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2018 1:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jornf schreef:
De woordvolgorde is redelijk vrij dus of er staat virtus mea of mea virtus dat maakt niet uit. De reden dat ik de zelfstandig naamwoorden en niet de bezittelijke voornaamwoorden voorop plaats, is dat in het Latijn het eerste woord vaak wat meer nadruk krijgt Douche plain-pied, maar de vertaalprogramma's vertalen meestal gewoon woord voor woord wat je intypt dus zullen mea vaak voorop zetten.

"mea vires" klopt om drie redenen niet. Ten eerste is vires het meervoud van vis (kracht, sterkte) en jij zoekt het enkelvoud.

Ten tweede betekend het meestal niet het soort kracht dat jij bedoeld, bij vis gaat het meer om fysieke kracht niet de figuurlijke kracht als in "de kracht om niet op te geven". Hiervoor is virtus in het Latijn -denk ik- de beste vertaling die we hebben.

De derde reden dat het niet klopt is dat het simpelweg de Latijnse grammatica niet volgt. De vorm van meus (mijn) die gebruikt moet worden bij de vorm vires is meae of meas afhankelijk van de naamval waarin het woord staat, "mea" kan hierbij nooit congrueren (samengaan in naamval, geslacht en getal).

Maar het is aan jou om te zien welke woorden te letterlijk worden vertaald denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Latijn en Grieks.com Forum Index -> Latijn Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: